Monday, October 23, 2006

TIGA hari yang lalu - - - 27hb Ramadhan @ 20hb Oktober


MALAM TUJUH LIKUR.



Abangku dengar-dengar ku berkata
Malam ini kita sambut tujuh likur
Hanyalah tinggal tiga hari saja lagi
Kita akan menyambut hari raya

BEGITULAH kehebatan Malam Tujuh Likur hingga dijadikan lagu seperti dinyanyikan penyanyi duet terkenal 1960-an, A Ramlie dan Maria Bachok.


Malam Tujuh Likur adalah istilah yang cukup sebati dengan masyarakat Melayu hingga diperturunkan dari satu generasi ke satu generasi. Bagaimanapun, tidak dinafikan ramai hanya pandai menyebut, tetapi tidak memahami pengertiannya


Dari segi bahasa, likur adalah bilangan antara 20 dan 30. Tujuh Likur pula bermaksud 27 menyebabkan ramai menganggap malam Tujuh Likur ketika Ramadan sebagai malam ke-27 Ramadan.


Sudah menjadi kebiasaan, sejak beberapa tahun yang lalu, setiap kali tibanya malam tujuh likur, selesai mengerjakan solat tarawih, aku akan membawa isteri dan anak - anakku untuk berkeliling kampong, untuk melihat kemeriahan suasana sekitar, ya ... untuk melihat skill dan kreativiti masyarakat untuk memasang pelita atau lampu punjut, dan membentuk pelbagai corak, rasanya tidak salah untuk kita mengadakan aktiviti atau pertandingan merekabentuk pelita atau lampu punjut ini.

No comments: