Thursday, October 12, 2006

MOTIVASI ISLAM - mudah dan praktikal (4)

JANJI TEMU

Kebanyakan dari kita pernah mengalami perkara diatas - JANJI TEMU atau TEMU JANJI.

Tapi tahukah kita, dalam kita merangka untuk melaksanakan agenda tersebut, secara tidak kita sedari kita telah melakukan satu kesilapan atau dosa (kelihatannya mudah).

Pernahkah anda menunggu disatu tempat, dari jam 9.00 pagi (seperti yang dirancangkan), hingga akhirnya jam menunjukkan angka 9.45 pagi, barulah si dia datang dengan selambanya, tanpa menyedari satu kesalahan telah dilakukan, ataupun anda sendiri yang lewat tiba, dan si dia tetap sabar menunggu kedatangan anda (dalam hal ini, saya pasti, siapa yang menunggu pasti akan memaki hamun dan keluar segala sumpah seranah).

Bagi saya orang yang tiba lewat itu:
1 - Tiada moral,
2 - Tiada perasaan,
3 - Tiada bertimbang rasa,
4 - Tiada ilmu,
5 - Tiada harga diri.

Kenapa ?, tiada MORAL, sebab orang yang bermaruah akan sentiasa tepat pada janjinya, tiada PERASAAN, sebab orang yang mempunyai perasaan akan sentiasa merasa simpati jika orang lain terpaksa menunggu kehadirannya (ada kemungkinan orang yang telah sedia menunggu itu mempunyai program atau aturcara lain pula), tiada BERTIMBANG RASA, sebab orang yang menunggu itu sudah pasti akan keletihan dan terpaksa "buang masa" secara PERCUMA dek kerana terpaksa menunggu begitu lama, tiada ILMU, usah berikan alasan "traffic jam", kerana ini menandakan bahawa anda tidak mahu ambil tahu tentang situasi jalan yang anda akan lalui, tiada HARGA DIRI, hanya mereka yang mempunyai HARGA DIRI sahaja yang akan sedar tentang TANGGUNG JAWAB mereka untuk melaksanakan sesuatu tugas.

Adakah suatu yang susah dan payah untuk kita berkomunikasi, jika salah seorang dijangka tiba lewat ?

Tips yang mudah:
1 - Sebelum berjanji temu, hubungi si dia atau sesiapa sahaja, tentang rancangan yang telah diatur, sebagai isyarat mengingatkan. Maklumkan tentang apa sahaja yang perlu.
2 - Jika salah seorang terlewat, sebelum waktu yang dijanjikan, terus sahaja hubungi dan maklumkan tentang situasi yang berlaku.

Jawapan kepada gagal kendali:
1 - beri makluman, tolong jangan matikan (off), telefon bimbit anda atau orang yang akan ditemui.
2 - jika salah seorang terlewat 10 minit dari waktu yang dijadualkan, maka pihak yang menunggu mempunyai HAK untuk membatalkan JANJI TEMU itu. (supaya dilain waktu, orang yang tiba lewat itu akan sedar tentang hak dan tanggung jawab yang perlu diunaikan).

Kerana MUNGKIR JANJI itu bukan sahaja satu kesalahan, tetapi juga satu DOSA !.


Kenapa kita tidak boleh TEPAT PADA MASA ?

Adakah kita tidak cukup perancangan hingga menyebabkan kita terlewat ?
Adakah kita tidak tahu situasi jalan, hingga menyebabkan kita terperangkap dalam kesesakan jalanraya ?
Adakah tiba - tiba ibu atau bapa meninggal dunia secara tiba - tiba (alasan ini hanya boleh digunakan dua kali sahaja seumur hidup).
Adakah tiba - tiba sahaja kenderaan anda rosak ?
Dan ADAKAH kita akan memberikan pelbagai alasan lagi untuk mewajarkan kesilapan kita yang terlewat tiba.

Tidak bolehkah kita keluar dari rumah 1/2 jam lebih awal, supaya jika berlaku sesuatu, maka kita masih sempat tiba pada waktunya.

Dalam erti kata lain, ANDAIKAN anda akan menghadiri TEMUDUGA di Putra Jaya, dan anda menetap di Klang. ANDAIKAN ibubapa atau adik beradik anda tiba - tiba mendapat kemalangan dijalanraya, dan cuma "menunggu masa". ANDAIKAN tiba - tiba pengurusan tertinggi syarikat anda memberi notis "mesyuarat tergempar" pada jam 11.00 malam.

Soalannya, APAKAH DAN BAGAIMANAKAH anda berhadapan dengan situasi begitu.

Adakah anda akan terus TERLEWAT ?

BERSIMPATILAH PADA MEREKA YANG TERPAKSA MENUNGGU.

1 comment:

Anonymous said...

Abg long..tread yg bagus nie..saya perlu nasihat begini utk diberikan kpd sahabat saya yg x pernah menepati masa..