Wednesday, October 11, 2006

INUL, BUKU dan RAMADHAN

Menurut Bapak Dr. Haidar Bagir, Presiden Mizan Group, tingkah laku pembeli buku di Indonesia dan di Malaysia amat berbeza pada bulan Ramadhan.


Di Indonesia, bulan Ramadhan adalah bulan jualan buku paling rancak bagi sepanjang tahun. Pada bulan itu para penerbit betul-betul menuai hasil pelaburan mereka.


Pembelian buku di sana naik paling tinggi sepanjang Ramadhan di Indonesia. Malah masuk sahaja bulan Rajab, jualan buku mula meningkat lebih tinggi daripada sebelumnya.


Para penerbit di sana menawarkan pakej set-set buku dengan diskaun yang menarik kepada agen dan kedai-kedai buku.


Kedai-kedai buku pula sibuk mengadakan SALE buku. Mereka juga menyediakan hamper-hamper buku bagi para pelanggan mereka dengan diskaun yang menarik.


Menurut Dr. Haidar, trend membaca sepanjang bulan Rajab dan Ramadhan amat ketara sejak 10 tahun yang lalu. Ini disebabkan banyak penceramah popular di Jakarta menyarankan supaya ibadah membaca dilakukan dengan lebih aktif sepanjang bulan Ramadhan bagi menggantikan pelbagai aktiviti yang tidak sesuai dengan bulan suci itu.


Di Indonesia, sepanjang bulan Ramadhan, semua pusat hiburan tutup! Penari dangdut Inul pun memakai tudung dan pergi kelas mengaji pada bulan mulia itu.


Di Malaysia, keadaan adalah sebaliknya. Jualan buku Melayu pada bulan Ramadhan jatuh teruk! Orang Melayu membelanjakan wang mereka bagi membeli persiapan hari raya.


Entri ini dipetik dari http://ainonmohd.blogspot.com/ dengan izin.

No comments: