Wednesday, October 04, 2006

BEKAS PELAJAR - OE

RAMADHAN, bulan penuh keberkatan, bulan kerahmatan, mungkin ada yang bertanya, kenapa secara tiba - tiba, aku "mengiklankan" Sekolah Menengah King Edward VII (KE), bertempat di Taiping, Perak.

Sebenarnya, aku adalah diantara pelajar sekolah tersebut, dan meninggalkan bangku sekolah pada tahun 1987, diwaktu itu Pengetuanya ialah Encik Ismail Sajad, yang berasal dari Gunung Semanggol, Perak.

Hari pertama berpuasa, tiba - tiba sahaja aku bertemu dengan rakan sekelasku pada tahun 1982, kami bertukar - tukar nombor telefon bimbit, lalu dapatlah aku contact number, beberapa orang kawan lama, yang sudah terputus hubungan, hari ketiga berpuasa, berjumpa lagi seorang rakan sekelas, erm ... sudah berkahwin (bab ni aku tak kisah), yang bestnya sebab, kawan aku tu kahwin dengan "kakak angkatnya" sendiri (beza umur 1 tahun), oh ya ... sekolah aku adalah sekolah lelaki, cuma ada kelas campur di tingkatan 6 bawah, sebabnya, waktu itu belum ada sekolah perempuan, yang mempunyai makmal sains yang paling canggih, selain dari sekolah KE.

Hari ke 10 (semalam), sekali lagi aku bertemu dengan rakan satu sekolah, ..... tapi kali ini bukan bertemu di Klang atau Pelabuhan Klang, tapi di Sentral KL, bukan bertemu dengan seorang, tapi 6 orang sekaligus, bila dah bertemu begitu, dah tentu bermacam - macam cerita lama akan "timbul" balik ......

Itulah timbulnya idea, untuk "mendedahkan", tempat yang pernah berjasa kepadaku, dan InsyaAllah, Lebaran tahun ini akan lebih meriah, dengan pertemuan rakan - rakan lama, dari sekolah yang sama.

No comments: