Monday, October 16, 2006

Soalan sebelum berbuka

Setiap kali nak berbuka puasa, pasti ada sahaja perkara yang hendak diperkatakan oleh anak - anakku.

Satu hari sewaktu sedang duduk beramai - ramai dihadapan juadah berbuka, tiba - tiba anakku yang pertama telah bertanya:

Abang (anak yang pertama membahasakan dirinya dengan panggilan itu): "Abah, abah kerja kapal kan ?.
Aku: "ya, kenapa ?".
Abang: "ok, kalau abah pandai, abah jawab soalan ni".
Aku: "ok, apa dia"?
Abang: "Bila kapal tenggelam, apa yang timbul ?".

Hampir seminit jugalah aku berfikir sebelum cuba menjawab soalan tu ...

Aku: (dengan selamba aku menjawab) "pelampung"....
Abang: "salah" ...
Aku: (hairan juga ye ???) ... "krew kapal".
Abang: "salah".
Aku: (haiiii ....dua - dua jawapan salah) "buih besar".
Abang: "salah".
Aku: "tahhhh .... abah dah tak tau" .... (aku menyerah diri, sebab dah tak tau jawapannya).
Abang: "apa lah abah ni, soalan tu paling senang nak dijawab tau ...."

Aku memandang isteri dan anak - anaku yang lain dengan harapan ada yang tahu jawapannya ...

Aku: "kalau semua jawapan tu salah, apa jawapan yang betul ?".
Abang: (sambil ketawa) "jawapannya, bila kapal tenggelam, yang timbul masalah, kan masalah bila kapal tenggelam" .....

Semua orang ketawa, sebab masing - masing pun tak menduga itulah jawapannya yang begitu mudah tapi kedengaran agak kompleks.

Hai anak - anakku.

No comments: