Thursday, October 12, 2006

MOTIVASI ISLAM - mudah dan praktikal (3)

ULAMA' "PILIH BULU".

Setelah beberapa lama saya memikirkan tentang tajuk yang bersesuaian, akhirnya saya merasakan bahawa biarlah tajuk itu menjadi kontroversi, asalkan umat Islam, khususnya mereka yang bertaraf Ulama' sedar tentang hakikat yang melanda.

Saya pernah bertanya dengan ramai sahabat, adakah mereka kenal si fulan dan si fulan (antara ustaz yang mengajar di daerah), sahabat saya menjawab kenal, adakah kamu rapat dengan mereka ?, jawapannya memang sudah diduga, "kenal begitu je".

Sahabat saya yang ditanya itu adalah jemaah yang rajin bersolat, dan meluangkan masa menadah kitab, namun jarak "hubungan silaturrahim" mereka masih ada jarak. Bagaimana dengan umat islam "di luar" masjid ? bagaimana dengan orang islam yang belum diberikan taufik dan hidayah untuk mendekati masjid, seterusnya mengamalkan islam dalam segenap aspek kehidupan mereka, dan yang terkini, bagaimana nak "memujuk - Mat Rem-pit" ?.

Maaf, ayat saya memang tidak teratur, sebab yang penting adalah mesej saya berjaya disampaikan, itulah matlamat saya.

Sudah lama saya memerhati batang tubuh, bayang dan kelibat, para Ulama' dinegara kita, dari pendakwah bebas, ustaz yang berkerja dengan kerajaan, ulama' dari parti pembangkang dan NGO lain, hampir semuanya sama rentaknya, mengajar, menyampaikan ilmu agama, bersalam bila habis kuliah, makan bersama jawatankuasa masjid, atau makan semeja dengan pimpinan tertinggi parti sahaja, lepas tu balik kerumah masing - masing.

Bila berjalan ke sesuatu majlis ceramah, mesti ada pengawal (mungkin sebab takut kena serang), bersalam pun nak tak nak je, muka sentiasa serius (sebab ulama' tak boleh ketawa, itu kan perbuatan fasik), kalau ada jemaah wanita dikiri laluan, maka muka tak toleh langsung kearah jemaah wanita (haram).

Pernahkah kita berjumpa dengan mereka yang bertaraf Ulama' ini, berada ditengah - tengah masyarakat ?

Dalam erti kata lainnya - TURUN PADANG ?

Saya pernah terbaca kisah pemimpin Ikhwanul Muslimin - As Syahid Hassan Al Banna, dimana beliau berdakwah hingga ke dalam kedai kopi.

Saya jarang bertemu dengan seorang ulamak yang memakai baju biasa (seperti orang awam), dan makan minum bersama orang ramai, sambil bertanya khabar, bergurau dengan orang muda, tak kira lelaki atau perempuan (jangan salah anggap, maksud saya dalam batas syariat), boleh bersemuka dengan gadis remaja (sebagai contoh), sambil bersembang, beri panduan secara lembut dan berhikmah.

Cuba lihat, bila ustaz bertemu ustaz, cara mereka bersalam cukup erat (ada grip), sambil berpelukan, dan bersentuhan pipi dengan pipi.

Cuba lihat ustaz bersalam dengan orang awam.

DAN ...
Cuba lihat bagaimana PADERI KRISTIAN menjalankan dakyah mereka, mereka akan berpakaian mengikut situasi, bergaul dengan masyarakat yang berbilang, dengan roman wajah yang sentiasa tersenyum, sentiasa bersedia menghulurkan bantuan, bertutur dengan lemah lembut, bercakap dengan orang awam seolah - olah telah lama kenal.

Pasti ada yang mempersoalkan kewajaran saya membandingkan antara Ulamak dengan Paderi.

Ya, sekarang sama - sama kita menelaah kitab sirah nabawi, Rasulullah tidak pernah membezakan darjat antara satu sahabat dengan sahabat yang lain, baginda begitu mesra dengan seluruh penghuni Mekah dan Madinah, tak kira islam ataupun kafir, bila bekerja, pakaian beliau akan kotor, makan duduk bersila bersama seluruh pejuang, beliau tidak duduk hanya dengan pimpinan sahahabat yang mulia sahaja, beliau berjenaka dengan kaum wanita, beliau berlari mengejar anak - anak kecil dan segala sifat terbilang yang lain.

Adakah kita mengenali ustaz atau ulamak ditempat kita dalam erti kata yang sebenarnya ?, adakah kita tahu nama penuhnya ?, adakah beliau sudah berumahtangga ?, dimanakah beliau dilahirkan ?, siapa ibubapanya ?, siapa isterinya ?, siapa ahli keluarganya ? dari mana beliau mendapat pelajaran agamanya ? dan sebagainya.

Adakah anda pernah mengalami semua yang saya perkatakan ?

No comments: