Wednesday, October 11, 2006

MOTIVASI ISLAM - mudah dan praktikal (2)

"Itu kan janji M.E.L.A.Y.U"!

Terasa tajam menikam, menghiris, menusuk - nusuk jantung kalbu, tapi ada sesiapa yang cuba untuk mengubah perspektif ini ?

Cukup terasa, atau memang langsung tidak terasa dengan ayat diatas ?

Majoriti dari Bangsa Melayu adalah beragama Islam, dan didalam Islam sendiri terdapat ayat didalam Al - Qur'an yang berbunyi - "wal asr ....".

"Demi MASA, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh, dan berpesan - pesan kepada kebaikan (yang HAK), dan berpesan - pesan dengan kesabaran".

Bagi saya, masa bukan lagi bernilai emas, tapi masa itu adalah NYAWA !.

Dalam kaedah bahasa Arab, bilamana terdapat perkataan DEMI, ia membawa kepada maksud, "BERSUMPAH", dan apa hubungkaitnya bila Allah, menyambungkan dan mengkhususkan perkataan DEMI dengan MASA ?

Dan lebih jauh, cuba kita renung natijahnya, bila MASA itu sendiri dikaitkan dengan orang yang beriman dan beramal soleh, dan berpesan - pesan kepada KEBAIKAN dan KESABARAN.

Sering kedapatan, bukan sahaja orang awam yang tidak peka kepada MASA, malah hasil dari pemerhatian saya, mereka yang bertaraf ULAMA' juga tidak mengikuti akan ayat ini.

Saya percaya, ramai yang sering mengeluh, bilamana Kuliah atau Ceramah Agama, yang dijadualkan berlangsung pada jam 8.30 malam, hanya akan bermula pada jam 9.30 atau lebih teruk lagi, ada yang bermula pada jam 10.00 malam !, kerana Ustaz yang diundang belum tiba lagi.

Begitu juga bila diadakan mesyuarat, dalam notis atau surat pemberitahuan, memaklumkan yang mesyuarat akan bermula pada jam 10.00 pagi, dan anda pula tiba pada jam 9.30 pagi, namun bila jam menunjukkan pukul 10.30 pagi, pengerusi baru nak cuba alat pembesar suara ....."hello, hello, testing 1,2,3". Adakah anda pernah merasai atau mengalami situasi begini ?

Saya masih ingat dengan peristiwa, dimana suatu ketika saya menghadiri sebuah kuliah tentang Ekonomi di sebuah Universiti, dimana penceramahnya adalah Prof. Diraja Ungku Aziz, saya sangkakan, yang mungkin beliau akan terlewat, namun ramalan saya meleset sama sekali, beliau tiba 5 minit sebelum waktu yang dijadualkan, dengan senyuman terukir, namun kelihatan beliau seolah - olah kepenatan, rupa - rupanya, beliau berlari ke dewan kuliah, kerana katanya, beliau tidak mahu terlewat, inilah dia IDENTITI, PERSONALITI dan PAKAR EKONOMI NEGARA !.

Bagi saya, Prof. Ungku Aziz, berjaya menunjukkan pertalian antara DEMI MASA, BERIMAN dan BERAMAL SOLEH, serta kaitan dengan EKONOMI.

No comments: