Monday, October 02, 2006

Penghilang Bosan dan Stress

Sekadar pantun, untuk menghilangkan tekanan, tapi kalau ada yang tertekan, janganlah marahkan aku, sebab pantun ini pun diambil dialam maya.

BACA PANTUN NI DENGAN NADA DAN INTONASI YANG BETUL....


Kelantan...
Make ikke cicoh budu
Jange lupo tamboh satar
Kelik rayo taksir laju
Nanti rayo dale sepita


Terengganu...
Makang ubi jamang jepong
Makang kepok cicah cuke
Bulang pose mung bengong
Bulang raye mung gile


Pahang...
Sepadan Pahang ada kasino
Nasi dagang ikan patin
Jange mu masam muko
Raya makan rendang sadin


Johor...
Cegitu cegini awak suke
Awak suke kite tak suke
Esok luse hari raye
Sama-sama bersuke rie


Melaka...
Hawau kau berak merate
Kaki bengkak ulau patok
Kalu balik naik kerete
Jangan pandu kalau ngantok


N. Sembilan...
Masak lomak cili api
Campo dongan daun turi
Hari rayo kolumpo sopi
Tinggal penyamun dongan pencuri
(org kolumpo jgn kocik ati!!)


Selangor/K.Lumpur...
Wa cakap lu wa tak tau
Tapi wa tipu sama lu
Raya jangan buat tak tau
Angpau ada bagi gua dulu


Perak...
Gulei tempoyak ikan mayong
Deroyan busok tebok tupei
Pandu hemat ingat kampong
Ase(Asal) teman selamat sampei


Kedah...
Aloq Staq terketaq-ketaq
Lapaq perut makan pau
Macam mana tak ketaq
Kena paksa bagi angpau


Penang ...
Nasi kandaq kedai mamak
Anak mami juai pesemboq
Lepaih raya jangan dok triak
Kalu ceti mai kot dapoq


Perlis...
Padang besaq kecik aja
Tempat siam lalu lalang
Hari raya kita berbelanja
Jangan sampai menambah utang

3 comments:

salmah said...

ooo kekanda long....untuk sabah serawak xde ke? best lah pantun...mana cilok idea?

Abang Long said...

aduhai salmah,
kalau ada, dah tentu abang long siarkan, masalahnya tak ada, tapi kalau salmah ada untuk S'pore, abang long boleh masukkan.

Mersik said...

Oooo abg long, pantun2 utk oang ngeteh sampai lewat pg tak dak ka ? kekekekeke