Tuesday, June 02, 2009

BEBAS disebalik CHADOR


KEBEBASAN WANITA IRAN.


Selama ini, bila aku bermain ombak dan berendam di air laut. Ataupun berendam dan menikmati air terjun, aku sering memerhatikan keadaan kaum wanita yang hanya 'bermain' air di bahagian tepi sahaja.


Kaum wanita hanya sekadar memerhatikan sahaja khalayak ramai khususnya kaum lelaki dan anak - anak kecil bebas untuk bermain, berenang dan bergembira didalam air. Dan kaum wanita hanya setakat boleh tersenyum sahaja.


Bagi gadis, perempuan ataupun wanita yang 'berani, maka mereka tidak kisah. Mereka juga akan bermandi manda walaupun ada yang basah dengan berpakaian sepenuhnya malah ada yang mandi dengan bertudung.


Baru - baru ini, beberapa orang sahabat aku yang pulang dari melancong ke negara Iran, telah menceritakan tentang bagaimana 'bebasnya' wanita disana. Aku memang tergamam bila mendengar butir bicara mereka.


Manakan tidak. Negara yang terkenal dengan pelbagai sekatan keatas pergerakan wanita. Dipimpin oleh para Mullah, Hujjatul Islam, dan para Ayatullah yang sering dikatakan sebagai terlalu tegas dalam perlaksanaan hukum Islam. Tiba - tiba aku mendapat berita yang sebaliknya.


Sahabat - sahabat aku bercerita, bagaimana isteri - isteri mereka begitu selesa, senang hati dan bebas untuk berenang, berendam dan bermain dalam air, samada di kolam renang mahupun di kawasan laut. Dan kawasan - kawasan itu 'dikuasai' sepenuhnya oleh muslimat yang bertugas. Kawasan itu adalah kawasan LARANGAN UNTUK LELAKI !


Bukan sekadar itu sahaja. Malahan kaum wanita Iran begitu jauh terlibat dan aktif dalam sukan, ekonomi, pendidikan dan politik. Malah, dari pelbagai segi, wanita Iran sebenarnya jauh lebih moden dari mana - mana wanita di dunia, khususnya wanita dari sebuah negara Islam yang lain.


Bukan bergurau, tetapi para sahabat menyatakan bahawa di sebalik 'chador' yang dipakai oleh wanita Iran. 'Didalam chador' itu, sebenarnya wanita Iran jauh lebih sofistikated.


Bila aku bertanya, bagaimana para Mullah boleh membenarkan semua perkara ini berlaku ?


Jawapan yang aku terima benar - benar mengejutkan aku "Kami dapat maklumat, dimana para Mullah menyatakan bahawa kaum wanita atau muslimat sepatutnya mendapat lebih dari itu."


Yang pasti. Sejak dari dahulu lagi aku memang 'tertawan' dengan kecantikan wajah gadis Iran.

2 comments:

cikceriacorner said...

hebatla mereka..xsangka kan..
sebenonye wanita kat mesia pon xkrg hebatnye..heheh..

Nukilan ida said...

jangan la bataskan kerja dan perlakuan kerana bertudung.. kecuali keje2 yg tak baik dan di pub la!