Thursday, November 01, 2007

Macam - macam kisah (27)



Kisah 1 - Kesesakan Lalu LINTAS.

Sewaktu berhari raya, dan berkunjung kerumah saudara dan sahabat handai. Anakku sering merungut "lebih baik beraya dikampong, jalan tak sesak".

Dalam perjalanan balik kampong, aku singgah dirumah salah seorang saudaraku di sempadan Selangor dan Perak. Tiba - tiba, selepas selekoh dari jalan besar. Aku terpaksa memberhentikan kereta. Masalah lebih besar sedang menunggu kami. Dimana terdapat sekumpulan besar kambing sedang melalui jalan kampong. Hendak dibunyikan hon, kambing itu memang tidak akan beredar dari situ. Sudahlah begitu, kambing ini jalan dalam keadaan bersahaja.

Lalu aku berkata "nampaknya, jalan kampong lebih sesak".

# Anak - anakku terus terdiam. Isteriku hanya tersenyum.

.

.

Kisah 2 - SUP KAMBING.

Nasib baik aku tidak 'melanggar' kambing yang berkeliaran diatas jalan masuk ke kampong itu. Rupa - rupanya, kambing itu milik saudara aku.

Namun nasib kami begitu baik, selain dari berhari raya, kami dijamu dengan sup kambing. Sudahlah makan sup dirumah orang, diberikannya lagi bekalan untuk dibawa balik.

# Sewaktu pulang, anak aku berpesan, "abah, bawa kereta elok - elok, jangan langgar kambing". Berderai ketawa satu kereta.

.

.

Kisah 3 - AIR TANGAN MAMAK.

Sewaktu dalam kereta, isteri aku bertanya "sedap betul sup kambing tadi ya bang?"

# Aku hanya menjawab "mana tak sedap, mamak yang masak, air tangan mamak" sambil ketawa.

2 comments:

Unknown said...

Di NS, lombu pula yg menyesakkan jalan :D

Abang Long said...

Wahai yang dihormati Puan Sifu Zalisa. Ini berita baik ! Bagaimana bila tiba raya korban, kita selesaikan masalah itu ?