Friday, November 02, 2007

Macam - macam kisah (29)



Kisah 1 - Jalan - jalan cari rumah.

Alamat rumah sudah tersedia, no telefon bimbit telah diperolehi, peta sudah berada ditangan. Tetapi, apakan daya, rumah yang dicari tetap tidak ditemui.

Ya, bagi sesetengah orang, atau bagi penduduk yang telah tinggal disitu, mungkin tiada masalah. Tetapi bagi orang yang belum pernah kesuatu tempat, agak sukar juga.

Inilah yang berlaku, sewaktu berkunjung ke salah sebuah rumah sahabat ku. Rupanya, rumahnya terletak 'dijalan mati'. Maksud aku, sudahlah rumahnya 'dihujung dunia'. Terletak dikawasan perumahan baru. Memang patut tiada dalam peta.

Cara terakhir, sahabat aku meminta aku tunggu disatu bangunan yang telah dikenalpasti, dan sahabat aku datang menjemput aku 'ditengah' jalan.

# Siapa yang harus dipersalahkan ?

Kisah 2 - Cakap kosong.

Bila sampai sahaja dirumahnya, baru aku sedar, rupanya, selekoh jalan yang aku lalui itu sebenarnya telah aku tempuhi beberapa kali. Namun kegembiraan terserlah, kerana akhirnya sampai juga kerumah sahabatku itu.

Sembang - sembang tentang 'salah jalan' sahaja memakan masa hampir 1 jam. Sambil menjamu selera pun masih bercakap tentang hal yang sama. Akhirnya, sewaktu mahu pulang, aku menjemput sahabatku itu, untuk berkunjung pula kerumah aku pula.

Tapi aku memberi jaminan, yang dia tidak akan tersesat jalan.

# Sebelum keluar dari rumahnya, aku telah meninggalkan kertas yang terlukis peta arah kerumahku. Sambil berkata "kalau engkau sesat juga, pergi ke balai polis." Seisi keluarga tertawa dengan gurauanku.

Kisah 3 - PETA kawasan.

Sewaktu naik kedalam kereta, tiba - tiba isteriku bertanya "abang tahu ke jalan nak keluar?".

Dengan bersahaja aku menjeling kearah isteriku dan berkata "tahu jalan masuk, takkan tak tau jalan keluar."

Tiba - tiba anakku menyahut dari tempat duduk belakang "abah nak tengok peta lagi?"

Aku menjawab "simpan dalam poket, buat pekasam."

# Pergi tiga jam, balik 1 jam.

3 comments:

masni qisrine said...

kekeke....rumah kwn tu kt mana?
kt s7 pun ada area rumah yg gerenti xjumpe. kt desa alam u12. perghh....org luar msti sesat punye...

Ayu said...

salam abg long
selamat hari raya
dah lama rasanya tak dtg sini
maaf la blog sendiri saya tak pergi heheh alhamdulillah sekarang ni kerja dah kurang sket so bleh la jalan2 di blogland ini

Abang Long said...

masni_qisrine, kat kuala selangor...

ayu, selamat bertemu kembali ...