Tuesday, September 05, 2006

TOMBIRUO adalah SEGALANYA ...

Inilah emel dariku yang pertama, tersiar dalam Laman Web ALAF21, diruangan emel minggu ini, sesungguhnya, ini juga adalah novel berbahasa Melayu yang pertama kubaca, setelah hampir 20 tahun tidak membaca novel dalam bahasa Malaysia, dan kerana novel TOMBIRUO inilah juga persepsiku terhadap novel dan kehidupanku turut berubah.


EMEL1
razi zairKlang,
Selangor

BERHENTI MENGUMPAT KERANA NOVEL

Pertamanya ingin saya ucapkan TERIMA KASIH daun keladi kepada pihak Alaf 21, kerana menerbitkan novel dan bahan bacaan lain yang nyata berkualiti. Keduanya saya berani nyatakan bahawa bermula dari saat saya mula membaca novel TOMBIRUO - Ramlee Awang Murshid (rutin dan suasana kehidupan saya sekeluarga turut berubah).

Segalanya bermula bila saya selesai menjalankan urusan memperbaharui pasport di Wisma PKNS - Shah Alam (dua bulan yang lalu), lalu saya singgah di sebuah kedai buku untuk membeli beberapa keperluan untuk persekolahan anak saya. Sewaktu dalam pencarian buku-buku sekolah itulah tiba-tiba saya terpandang novel yang bertajuk "TOMBIRUO" di atas rak buku ~ novel Melayu.

Sekali pandang pada tajuknya sahaja hati saya terus berkata 'hai pelik tajuknya?’ Lantas saya mengambil novel itu dan membelek muka depan dan membaca sinopsis ... 'ermmm....really interesting story!' (buat pengetahuan pihak Alaf 21, selama ini saya tidak pernah membeli mahupun membaca novel berbahasa Melayu, walaupun saya dari golongan orang yang kuat membaca, kerana saya memandang rendah akan novel berbahasa Melayu kerana anggapan saya semua novel berbahasa Melayu tidak lari dari konsep yang sama n dari dulu... cinta, cinta, cinta, cinta dipermainkan, dikecewakan dan yang sewaktu dengannya), akhirnya kerana tertarik dengan "TOMBIRUO" inilah saya gagahkan juga untuk membelinya.

Namun, bila saya sampai di rumah, memang ramalan saya tepat, isteri saya dengan sinis bertanya ... "abang beli novel ?" Saya hanya menjawab acuh tak acuh je, "erm!”

Kebetulan hari itu hari Sabtu, jadi masa rehat saya selepas solat zohor, maka bermulalah satu lagi episod dalam kehidupan saya sekeluarga ...saya mula membaca novel "TOMBIRUO", dari sehelai ke helaian seterusnya saya baca penuh minat ....hingga tanpa saya sedari, anak saya merengek nak ajak main badminton ...ya rabbi ....dah pukul 5 petang ???, "sekejap ya sayang ...abah nak baca sikit je lagi" ....bila terkenangkan saat itulah saya sering tersenyum sendirian.


Kini, apa yang saya maksudkan dengan suasana kehidupan saya telah berubah ialah:

1 - Diwaktu lapang kami sekeluarga akan bersama - sama membaca (sebab bila anak melihat ibu dan bapa mereka membaca novel, maka mereka juga akan terikut - ikut untuk membaca buku cerita), dan anak saya yang pertama di tahun lima telah berkata kepada saya dengan nada geram .... "nanti abang pun nak baca buku yang tebal - tebal" ...

2 - Kalau dulu saya bersikap penyayang dengan isteri, sekarang kami lebih"romantis", gara - gara membaca dan menghayati hasil tulisan Sharifah Abu Salem dan Sri Diah.

3 - Kalau dulu waktu rehat di pejabat, kalau tidak "mengumpat dan mengata" (ingat: orang lelaki pun kuat mengata gak ...), kami akan melayari internet, tapi sekarang sayalah satu - satunya staff yang menghabiskan waktu rehat dengan membaca novel ....punya "khusyuk giler" ....mulanya agak malu sebab almaklumlah usia dah nak mencecah 40'an, lelaki pulak tu ...baca novel lagi .....(nak buat macamana walaupun dah terlewat tapi belum terlambat).

4 - Kalau dulu saya dan isteri menonton tv sampai larut malam, tapi sekarang kami membaca novel (jimat bil elektrik...).

5 - Kalau dulu bila pulang dari pejabat, terus saya berehat, .tapi sekarang saya lebih memahami jiwa seorang wanita, isteri dan "permaisuri,” biarlah kita lelaki tenaga lebih dari perempuan ~ rupa - rupanya ...nak "handle" rumahtangga bukanya mudah ...bila buat semua kerja dirumah barulah saya rasa .....ya Allah ....MEMANG PENAT + LETIH + LELAH ...bukan senang rupanya urusan rumahtangga ! (kalau ada lelaki kata senang, saya berani cabar!).

6 - Kalau dulu saya sering "mengejek" isteri saya bila dia menangis sebab menghayati cerita sedih di TV, "kenapalah you menangis buang air mata?, itukan berlakon, mereka dapat duit sebab berlakon", tapi sekarang saya juga tak dapat "menahan air mata" lelaki dari gugur, bila menghayati watak hasil garapan dari Sharifah Abu Salem.

5 - Kalau dulu saya memandang rendah akan novel dan novelis berbahasa Melayu, tapi sekarang pandangan "view" saya "totally change" - kemana - mana saya pergi NOVEL ALAF 21 sentiasa berada didalam kereta saya! (sekarang baru ada 26 buah novel - dan akan terus membeli dan membaca - sebab - PUAS !).

Akhir kata dari saya - kepada semua novelis berbahsa Melayu, teruskan usaha murni ANDA, kerana "Perjuangan Belum Selesai" !!!.

1 comment:

Anonymous said...

Saya pulak..lepas dah tersampuk dengan novel-novel Ramlee Awang Murshid..saya tak baca dah novel tulisan penulis lain..or maybe saya baca tp tak beli dah..sebab saya rasa membazir...huhu...hanya novel RAM je yang saya beli