Tuesday, September 26, 2006

MEMORI bersama K T M (bahagian ketiga)

Aku pasti, ramai penumpang keretapi akan berkata, "naik keretapi dari Stesen Besar lagi seronok" !.
Terlalu banyak perbezaan rasanya, antara menaiki keretapi dari Stesen Besar KTM, Kuala Lumpur, berbanding dengan Sentral Kuala Lumpur.
Bersempena dengan kedatangan Ramadhan yang mulia ini, sekadar untuk berkongsi suatu yang tidak akan dilupakan, yang telah menjadi sejarah, masih kekal dalam memori, terpahat dilubuk hati setiap pengguna (yang pernah merasai pengalaman menaiki keretapi dari Stesen Besar Kuala Lumpur).

1988, sewaktu aku, sedang menunggu kedatangan keretapi dari Loko Simpanan, suasana hiruk - pikuk, penumpang dan saudara - mara serta rakan dan kenalan, sama - sama "memeriahkan" dan "membisingkan serta meriuhkan" suasana sekitar, masing - masing ada yang berdiri, dan tidak kurang juga yang duduk diatas lantai, disepanjang platform, yang akan menaiki keretapi ke Utara, akan menunggu diplatform nombor 1, berhampiran dengan Pintu masuk Utama, dan berdekatan dengan Pejabat Ketua Stesen.

Bagi penumpang ke Selatan, iaitu ke Singapura dan Stesen - stesen Pantai Timur, mereka akan "berkampung" diplatform nombor 3.

Suasana memang bising, riuh - rendah, apatah lagi dicampuradukkan dengan irama muzik, serta injin lokomotif yang berulang - alaik didalam kawasan stesen, ya ... memang membingitkan, namun yang pasti, semua orang akan merasa keseronokan yang tersendiri, ya ... itulah "THRILL" yang tidak terdapat di Sentral Kuala Lumpur !, apatah lagi sahabat - handai serta rakan taulan tidak dapat bersama - sama penumpang yang akan berangkat pergi, ya, itulah detik perpisahan yang bagi sesetengah orang akan menyebabkan mereka "menitis air mata".

Suasana Ramadhan, akan lebih terasa, dimana, setiap orang yang berada di Stesen Besar Kuala Lumpur, akan menunggu azan Maghrib berkumandang dari Masjid Negara, untuk bersama - sama ribuan umat Islam di Stesen tersebut untuk berbuka puasa.

Suasana sekali lagi bertukar hening, riuh - rendah bertukar menjadi sunyi sepi, hinggakan anak - anak dibuaian seperti turut sama memahami apa yang akan berlaku, si kecil tiba - tiba duduk dipangkuan ayah ibu, hanyalah yang kedengaran .... "Pengumuman Hari Raya Puasa oleh Penyimpan Mohor Besar Raja - raja .....".

"Hari raya Puasa, pada tahun ini ditetapkan pada .............".

Selepas itu, barulah suasana pulih sediakala, diikuti oleh lagu "Balik Kampung" nyanyian Allahyarham Sudirman, dan "Menjelang Hari Raya" oleh Datuk DJ Dave.

"Orang lama pasti terkenang, zaman itu" ... suasana yang tidak akan berulang kembali.

Suatu perkara yang tidak dapat dielakkan dalam perkhidmatan keretapi, khususnya dihari perayaan adalah, jadual perjalanan dari Kuala Lumpur pasti akan berlaku kelewatan, ada yang terlewat 1/2 jam, dan pernah berlaku hingga 6 jam, namun tiada siapa yang dapat memberikan jawapan yang tepat, kenapa perkara ini terus berlaku, dan tiada pihak yang dapat memberikan jaminan, perkara ini tidak akan berulang lagi.

1 comment:

Anonymous said...

olala! keteapi! wau! dh lama tak naik keteapi! nak naiklah... tut-tut train, ole ole ole... tut-tut train, ole ole ole... uiii bestnyer! olala!