Monday, September 04, 2006

ANTARA DUA BLOG

"jaga dua Blog sekali, dalam satu masa ?" ...

Itulah ayat yang disebutkan oleh seorang teman, yang mengetahui, aku membuka dua Blog, satu untuk Kelab dan satu lagi untuk diri sendiri.

Apakah satu perkara yang ajaib atau pelik ?

Rasanya TIDAK, malah aku merasakan, satu kelebihan bila mempunyai dua Blog. Bukankah ini juga adalah satu tanggungjawab untuk dipenuhi sebagai warganegara. Sebenarnya, Blog Kelab adalah Blog rasmi buat Peminat Novel ALAF21, atau ALAF21 FC, dan mempunyai dasar serta matlamat dan agenda yang tersendiri, manakala Blog ini (Blog Abang Long), adalah lebih kepada Blog PERSENDIRIAN, yang mana aku lebih bebas untuk bersuara dan menyatakan sesuatu yang berada di luar dari lingkungan serta dasar dan halatuju Kelab.

Seperkara lagi, Blog Kelab hanya akan menyiarkan bahan atau berita RASMI tentang sesuatu novel, misalannya, atau sebagai Penyokong kepada ALAF21. Manakala Blog Abang Long, adalah lebih bebas tanpa terikat kepada mana - mana pihak, tetapi dalam masa yang sama akan terus memberikan sokongan kepada ALAF21 dan Kelab itu sendiri.

Dari satu sudut yang lain, Blog Kelab mempunyai Editornya yang tersendiri, dimana, katakan aku mempunyai bahan berita, maka sebelum disiarkan secara rasmi, maka saudara Roslan, yang bertugas sebagai Pentadbir Blog, akan mengedit dan menambah baik yang mana perlu sebelum disiarkan, jadi dalam hal ini, aku sebenarnya tidak mempunyai tanggungjawab yang berat kepada Blog Kelab sendiri.

Sekarang, baru terasa minda aku telah "dicas" semula, setelah beberapa tahun tidak aktif dalam dunia Blog. Kerana sememangnya bukan mudah untuk memikirkan apa yang perlu ditulis dan disiarkan dalam Blog, kerana masyarakat pada hari ini telah jauh kehadapan dalam pelbagai lapangan ilmu, jadi bahan untuk disiarkan juga memerlukan sumber terkini, relevan, dan hujjah yang kuat.

Apapun, terserah kepada pengunjung Blog ini yang lebih arif dalam sesuatu perkara.
Sekian. Terima Kasih kerana sudi berkunjung ke sini.

No comments: