Wednesday, September 13, 2006

TELOR HARAM

Sebuah cerita yang saya perolehi (dari emel), yang boleh dikongsi bersama.

Ceritanya This week, aku ade pegi Kpg Melayu Subang. Kami melawat premis sebuah syarikat pengedar telur ayam, telur masin dan telur puyuh di Kpg Melayu Subang. Untuk makluman, depa ni pemborong telur dimana telur-telur tersebut dibeli dari "farm" dan dijual semula kepada pelanggan-pelanggan "perniagaan" iaitu restoran-restoran dan kedai-kedai runcit.

Findings
Apa yang menariknya?


Kami dapati senarai pelangggannya meliputi kedai makan chinese, restoran mamak dan restoran melayu. Distribution depa menganjur dari Sg. Buloh sampailah ke Shah Alam. Apa yang lagi menarik? Ya... best betul tengok beberapa ekor anjing bergelimpangan tidur mungkin penat kot malam tadi depa sentri jaga gudang) dicelah-celah kawanan telur tersebut....


Kesimpulan Aku rasa loya nak makan kat kedai....kedai makanan termasuk Shah Alam pun ade yang ambil dari pemborong ni... emmm sedapnya sehingga menjilat siku.... Orang boleh kata, la... bila kita makan roti telur ke, lauk telur ke, kan telur tu tak payah sembelih...lagipun mana nampak najis? Taknampak PONNNNN !!!! So, apa ada hal!






PenutupDulu aku sensitif pasal kes

1. Telur tak basuh bergelumang taik ayam

2. Telur dibilas-rendam pakai air satu besen sahaja...(cara salah menyucikan najis menurut feqh)

Kini tambah lagi satu...
3. Telur dijilat anjing dan bergelumang hama anjing... emmm.. Goring pon sodap! Kawan aku merangkap jurufoto ada menegur owner ni pasal anjing ni tak patut la melepak dengan telur-telur tu...

Jawapan owner: Tarak!!! Ini anjing tarak jilat itu telur, makan pun tarak... Memang la apek oi..... Masalahnya, aku nampak menatang anjing-anjing ni suka jalan hidu sana hidu sini dan moncong hidungnya yang basah tu menyentuh setiap objek yang dihidu....memang sedap sebagai penambah perisa masakan telur.

Moral of the story
Terpulang kepada diri masing-masing, tapi sila berhati-hati dan meneliti bila nak makan kat kedai makan. Aku fed up makin hari makin banyak isu taharah pasal kedai makanterserlah... no wonder umat Islam hari ni bukan main keras hatinya... disebabkan yang masuk ke dalam perut pun macam-macam jenis ingredient gamaknya.

Mungkin elok kita masak sendiri di rumah dengan telur-telur yang dibelidipasaraya besar, sebab telur ni direct dari farm bukan dari pemborong.Itu pun kalau gudang depa tak guarded by canines.

AKU RASA DAH SAMPAI TAHAP SERUAN WAJIB NI, ORANG ISLAM MESTI MENGAMBIL TANGUNGJAWAB MENGELUARKAN DAN MEMPROSES MAKANAN UNTUK UMAT ISLAM, BUKAN MENGHARAPKAN ORANG LAIN PRODUCE DAN TEMPEK COP HALAL JAKIM. KITA NI SENSITIF SANGAT PASAL "LOGO" HALAL..... KALAU YANG BUAT MAKANAN BUKANORANG ISLAM, APALAH HARAPANNYA....

Selepas sahaja saya mendapat emel diatas, saya telah berjumpa dengan dengan beberapa orang rakan yang menjadi pendakwah bebas, untuk mendapatkan pendapat dan penjelasan dari mereka berhubung dengan perkara diatas, berpandukan kaedah hukum syara'.

Disini, saya hanya akan perturunkan beberapa komen atau hujjah yang boleh dijadikan renungan bersama:

1 - Semua perkara pada asasnya adalah harus untuk dilakukan oleh umat manusia, khususnya umat Islam, khususnya dalam soal makan minum, hinggalah turunnya ayat atau hadith yang melarang kita melakukan sesuatu.

2 - Apabila sesuatu berita itu datang kepada kita, hendaklah kita menyiasatnya terlebih dahulu.

3 - Hendaklah kita melihat sesuatu itu dengan "mata kepala sendiri", barulah kita boleh membuat satu keputusan itu dengan tepat, dan berpandukan kepada kaedah hukum syara'.

4 - Sesuatu keputusan itu, selain dari melihat sendiri, juga hendaklah berpandukan kepada pengumuman atau fatwa dari pihak berkuasa, khususnya Jakim (sekadar contoh).

Baiklah, kalau kita mendengar dan melihat selama ini, dimana - mana sahaja, persoalan sebegini, sememangnya mengundang keresahan kepada umat Islam, namun kita juga hendaklah bersikap rasional (pemikiran) dalam menghadapi kemelut ini, dengan syarat tidak lari dari hukum dalam Islam.

Apabila saya membaca emel tersebut, saya tidak mendapat lebih banyak maklumat yang boleh menyokong antara satu sama lain, umpamanya, seperti nama kilang atau premis tersebut, siapakah pemilik atau empunya kilang (atau stor simpanan tersebut), siapakah yang merakamkan gambar dan menghantar emel tersebut (perlu diingat, pada hari ini terlalu banyak emel yang bersifat propaganda dan provokasi yang dihantar oleh "entah siapa"), adakah "penghantar" (atau penyiasat bebas), itu telah membuat laporan kepada pihak berkuasa, khususnya JAKIM, dimana "telur" itu dihantar, apakah produk "telur" itu hanya ditempatkan sementara (transit), di premis itu, atau akan melalui proses pembungkusan terakhir ?, dan terlalu banyak persoalan yang perlu dijawab atau diperjelaskan lagi.

Tentang sesuatu produk itu, dari segi kesucian, kita ambil contoh, adakah kita yakin, yang produk itu "tidak disentuh" oleh mana - mana anjing, yang terdapat disesebuah kilang itu (kerana kebanyakan kilang, akan terdapat pemilik yang memang "membela" beberapa ekor anjing, untuk menjaga kawasan sekitar atau atas faktor yang tuan pemilik sahaja yang maklum, dan semua orang juga maklum tentang hal ini), dan adakah juga pekerja yang bukan Islan (yang makan daging babi), tidak "menyentuh" produk itu ?. Melainkan kilang yang mengamalkan standard ISO. Jadi rasionalnya ialah, kita kena "melihat dengan mata kepala" sendiri, bila berhadapan dengan perkara seperti ini.

Kita masih mempunyai cara untuk mengelakkan dari "terambil" produk seperti ini, bukankah, terdapat banyak produk yang sama dijual dipasaraya, yang mengikut standard ISO, seperti produk yang mempunyai pembungkusan yang kemas dan disahkan kandungannya adalah HALAL oleh JAKIM ?

Seterusnya, tentang emel berkenaan, yang mana "orang itu" menyatakan rasa mual untk makan direstoran mamak, saya merasakan bahawa ini juga ada jalan keluar yang paling mudah, iaitiu - elakkan dari makan diluar, kerana, bukan sahaja makanan yang dimakan diragui kebersihannya, malahan, persekitarannya juga banyak yang boleh dipersoalkan.

Dan didalam Islam juga, andainya timbul syak atau keraguan yang jelas, maka adalah lebih baik dan afdal untuk ditinggalkan sahaja.

Namun, dalam masa yang sama juga, kita sebagai pengguna Islam yang arif, hendaklah menjalankan tugas "fardhu kifayah" ini dengan lebih berkesan dan bijaksana, dan sentiasa berkerjasama dan berganding bahu dengan pihak berwajib, khususnya JAKIM, (kerana masyarakat sedia maklum, JAKIM tidak mempunyai pegawai penguatkuasa yang mencukupi apatah lagi untuk membuat pemantauan yang kerap), maaf, saya bukan bercakap untuk membela JAKIM, tetapi apa yang saya cuba utarakan adalah sikap kita sebagai umat Islam, yang sewajarnya berkerjasama dengan pihak berkuasa dalam menangani permasalahan seperti ini.

Islam adalah agama yang sentiasa relevan dengan kehidupan manusia, dan sentiasa sesuai dengan setiap zaman.



No comments: