Thursday, September 07, 2006

ANAK - ANAK ADALAH HARTA

Gambar seorang "adik baru" dikelilingi oleh abang dan kakaknya, gambar diambil sewaktu ibunya masih dalam pantang, ya, masih dalam "hari" lagi.

Hadiah yang diterima dari syarikat tempat aku bertugas, disebuah syarikat perkapalan di Pelabuhan Barat, Pelabuhan Klang, menghiasi latar belakang gambar, bukan hadiah jadi ukuran tetapi pemberian ikhlas dari teman - teman sepejabat yang akan dikenang.

Inilah anak - anak aku (lima orang semuanya), inilah "harta" aku didunia, yang begitu bermakna dan begitu bernilai disisiku dan isteri.
Dari kiri: Muhammad Habibullah (anak ketiga), Muhammad Amir Uzair (anak kedua), Muhammad Fakhrurrazi (anak pertama), Haura Fawatim (anak keempat - puteri), dan adik mereka - Adam Muhammad Behjad (anak kelima).

Tahun ini, anak pertama akan menghadapi peperiksaan UPSR, (sewaktu n3 ini dipostingkan), beliau sudahpun habis menduduki peperiksaan, sewaktu diambil pulang dari sekolah oleh atuknya, dia tersenyum riang, bila sampai dirumah, isteriku menyambut kepulangan puteranya yang sulung ini dirumah, isteriku melaporkan, "bang, masa dia balik tadi, dari dalam kereta, dia menjerit "merdeka"!!! ...", aku hanya tersenyum, mengenangkan anakku yang sulung ini.

Setiap seorang ada perangai masing - masing, mereka begitu riang ria, tetapi ada ketikanya, memang memeningkan kepalaku, namun aku bahagia.

Ketika ini Adam Muhammad Behjad, telahpun berusia 7 bulan, rasa terhibur, setiap kali pulang dari pejabat, dialah yang pertama menegurku, meminta untuk didukung, badan rasa penat, tetapi entah kenapa, bila terlihat wajah anak yang comel, hilang penat.

2 comments:

nor ash burn said...

tahniah kerana memiliki 'harta' yg tidak ternilai harganya, novelman! semoga mereka selalu memberi kebahagiaan kpd awak suami isteri.

abang long said...

wahai nor ash burn.
terima kasih atas ucapan itu.