Monday, September 04, 2006

Lawatan ke KARANGKRAF & ALAF 21

30hb Ogos yang baru lalu, saya berserta AHLI Kelab Peminat Novel ALAF21 (ALAF21 FC), telah membuat lawatan Rasmi yang pertama ke KARANGKRAF dan ALAF 21. Terlalu banyak pengalaman yang ditimba dan banyak maklumat yang diperolehi sewaktu lawatan tersebut.

Inilah lawatan yang pertama ke sebuah syarikat penerbitan dan percetakan yang dimiliki sepenuhnya oleh Bumiputra, suatu yang membanggakan bukan sahaja oleh diri saya sendiri, tetapi juga oleh para peserta yang lain.

Para peserta merasa teruja kerana Novelis dan Chef yang terkenal, dengan novel dan buku masakannya iaitu Puan Norzailina Nordin, juga turut serta dalam program lawatan tersebut, ini yang dikatakan "teman tapi mesra" (Terima Kasih kepada Kak Lina, kerana sentiasa aktif dalam program Kelab).

Kedatangan kami disambut oleh Sri Diah (novelis dan Editor Kumpulan KKSB, yang telah menunggu di cafeteria KKSB, kemudian muncul pula kekanda Richie Rachman (novelis), dengan roman wajah yang manis tetapi “macho” begitu.

Suasana pagi cukup ceria, apatah lagi dengan kemunculan Richie Rachman, yang memang terkenal dengan perwatakannya yang sentiasa ceria (beliau juga berkebolehan sebagai emcee majlis), kami tidak kering gusi dengan gaya beliau bercerita @ berceloteh, juga suatu “diluar dugaan”, dimana ramai yang meminta beliau untuk menurunkan tandatangan, disamping untuk bergambar.

Usai sahaja mengambil sarapan yang disediakan oleh pihak KKSB, maka sessi lawatan pun bermula, dengan sedikit penerangan di bahagian kaunter sambutan, yang menerangkan tentang majalah yang diterbitkan oleh KKSB.

Kemudian, dengan perasaan “berdebar”, maka kami pun memasuki “zon” berita, ramai yang “terpukau” dengan kawasan @ zon tersebut, begitu ramai staff yang bertugas, dan begitu luas kawasannya, hingga ada peserta yang berkata “mak oiiii …. luasnya, tempat kerja saya punyalah comel je …”.

Dari satu bahagian ke bahagian lainnya, kami dibawa sambil diberi penerangan oleh En. Hashim, ada bahagian yang “sunyi sepi” (umpamanya kawasan fotografi), ada pula kawasan yang terlalu bising (itulah kawasan percetakan), hingga saya sendiri, tidak dapat mendengar apa yang cuba diberitahu oleh En. Hashim.

Disebabkan oleh kecanggihan peralatan mesin disana, hingga ada peserta yang mengambil gambar apa sahaja yang kelihatan didepan mata, ada yang mengambil gambar “gulungan kertas” yang masih belum digunakan, ada yang mengambil gambar “mesin pencetak” dan ada juga yang mengambil gambar “pintu” bahagian studio gambar.


Tetapi, yang paling berharga dari lawatan itu, tentulah, bilamana, peserta lawatan pada hari tersebut, adalah “orang luar” yang pertama, melihat majalah Media Hiburan, yang menampilkan foto maljis perkahwinan CT & Datuk K, dimana majalah tersebut, masih berada didalam kawasan percetakan, dan belum dibawa keluar untuk dipasarkan, namun ada juga yang merasa sedikit terkilan, kerana kami tidak dapat membeli majalah tersebut di sana, kalau tidak, sudah tentulah kami “boleh tayang” pada rakan – rakan ahli kelab yang lain, kerana sekurang – kurangnya, inilah “kelebihan” menjadi AHLI Kelab.

Akhir lawatan, peserta mengambil kesempatan untuk membeli sedikit bahan bacaan dari Kedai Buku Hj. Yaccob, yang berada didalam bangunan yang sama, sebelum majlis berakhir, peserta diberikan “hadiah” atau “cenderahati”, yang berupa majalah keluaran KKSB.

Lawatan belum berakhir lagi … dalam riak – riak rintis hujan yang belum teduh, peserta meneruskan lawatan ke ALAF 21 pula.

Kedatangan kami disambut mesra oleh Kak Wan, Rubiah dan Molee, serta staff ALAF 21 yang lain, kami terus dibawa ke Bilik Mesyuarat, dimana, majlis penerangan diberikan oleh Pengurus Besar ALAF 21 sendiri, iaitu En. Norden.

Dalam majlis yang tersebut, kami diberikan penerangan tentang ALAF 21 dan proses penerbitan novel, serta apakah perancangan masa hadapan oleh ALAF 21.

Juga dimajlis yang sama, kami dimaklumkan tentang perkembangan dan “berita terkini”, yang masih belum diwar – warkan dimana – mana jua, kepada anda sekalian, tunggu “berita” tersebut yang akan dihebahkan tidak lama lagi.

Usai majlis penerangan, peserta diberi peluang untuk bertanya soalan (ini adalah peluang yang cukup berharga), dimana peserta berpeluang untuk bertanya secara terus (live), dengan Pengurus Besar ALAF21, namun, saya merasakan perkara ini perlu diperbaiki dimasa hadapan, dimana peserta seolah – olah tidak mengambil peluang dan kesempatan yang diberikan untuk bertanyakan sebarang soalan.

Lawatan kami diteruskan, dimana kami dibawa ke bahagian pengeditan, dan reka bentuk grafik, ramai yang teruja, dimana, akhirnya, peserta dapat bertemu secara langsung, dengan “insan” yang bertugas dibalik tabir, “pembikinan” sesebuah NOVEL.

Akhirnya, peserta dapat mengenal “wajah”, yang selama ini “berselindung” dialam siber, khususnya Laman Web, tidak lain, tidak bukan …. “molee, fairu, dan pijat”.

Sessi akhir lawatan ke ALAF21 ialah sessi yang ditunggu – tunggu, dimana peserta dibawa ke Kedai Buku ALAF21, kali ini, jelas kelihatan peserta tidak menunggu lagi, apabila diumumkan sahaja oleh En. Norden tentang diskaun (? Bab ini rahsia), maka peserta terus mencapai novel yang diingini (diimpikan selama ini).

Sewaktu “memborong” novel itulah, peserta akhirnya mengetahui, milik siapakah “wajah gadis” disebalik novel Bagaikan Puteri, garapan Ramlee Awang Murshid.

Keseluruhan program ini, menampakkan sesutau yang mengembirakan, dimana ramai peserta yang begitu teruja dengan apa yang mereka alami sendiri, hingga ada yang bertanyakan, bila Kelab akan mengadakan lagi program seperti ini, yang saya jawab adalah, 3 tahun lagi.
Abang Long

No comments: