Friday, August 14, 2009

Lokasi Panas.


Lokasi Panas.


Kalau hendak diikutkan, hampir seluruh negara sekarang kita merasa bahang panas. Tetapi tajuk diatas adalah lebih spesifik. Iaitu lokasi dimana terdapat jangkitan yang paling serius.


Memang sudah menjadi wabak. Memang sudah merata dan meluas menjalarnya wabak H1N1 atau selesema babi ini.


Tetapi aku musykil. MAAF, MAAF, dan MAAF. Aku musykil sangat. Masih ramai rakyat Malaysia seolah - olah tidak merasa sedikit perasaan cemas atau berjaga - jaga. Rakyat Malaysia masih seakan - akan terus 'bersantai.' Seolah - olah tidak ada apa yang perlu dibimbangkan.


Aku pergi ke pasaraya. Hanya aku dan keluarga sahaja yang memakai topeng. Aku pergi ke sekolah, hanya aku dan anak - anak sahaja yang memakai topeng penutup. Aku pergi ke pasar, hanya aku dan isteri sahaja yang memakai topeng. Malahan, hampir banyak kawasan aku pergi, cuma ada beberapa orang sahaja yang memakai topeng.


Aku rasa. Aku rasa. Mungkin kawasan tempat aku tinggal agak kebal dari sebarang jangkitan atau wabak. Hinggakan mereka langsung tidak peduli untuk menjaga keselamatan dan kesihatan diri.


Dan yang paling aku 'terasa' ialah. Seolah - olah, aku dan keluarga adalah seperti makhlauk asing atau 'alien'.

12 comments:

NzA said...

gitulh manusia abg long....bila kena baru gabra n nk brtindak..kt sk sy pn kita org paksa bebudk pakai mulai isnin ni...

ikan emas said...

Mereka kata bimbang tetapi masih 'bersantai' dan tak buat apa-apa pun..anak-anak masih syok lepak-lepak kat tepi jalan,gerai makan masih tempat lepak org tua, shoping centre msh jd tempat lapak makchik-makchik..

Sy sentiasa ditanya, boleh ke pej u sponsor 'mask' ??? hehehe

Rumah Kuning said...

anak saya pakai sampai putus2 tali.hehehe

silversarina said...

Anak2 akak ke sekolah pakai topeng dan semalam kami beli stok sekotak topeng (50 keping ) sebagai langkah berjaga-jaga . Kalau ke tempat awam kami pakai topeng . Akak pun musykil kenapa tak diwajibkan semua orang pakai topeng sebab virus ni dah makin serius menyerang .

Sabiah said...

adik sy penah tanya,

nak selamat nyawa ke atau nak malu mcm 'alien'?
skrg ni pun di pejabat2 kerajaan dh ramai yg pakai,dan ade sesetengah pejabat dah letak syarat wajib pakai kalau dtg berurusan.ye la tu kan satu cara mencegah.untuk kebaikan bersama,apa salahnya pakai.

wanita mutalib said...

abg long..

mmg lah, saya pun rasa pelik..ngaper takder kesedaran sivik langsung pasai H1N1 nih..

takkan la nak orang terdekat 'meninggal' dulu, baru sibuk2 nak prevent..

chekdenoor said...

Kat tempat chekdee....semalam g JJ...waduh...ramai yang memakai purdah putih....kui..kui..... tampa dipaksa oleh sesiapa....akhirnya semuanya dah jadi cam orang iran...... bagus juga tu.........

CikguZue said...

'mencegah lebih baik drpd merawat'...konsep ni kadang cuma jadi hiasan saja. diharap kesedaran itu semakin bertambah.

zara aluwi said...

Bukan tak nak pakai, tak nak bagi free... siapa nak keluar duit beli bebanyak bende tu. Dah lah harganya tetiba naik! Lepas tu kerajaan goyang kaki tak buat apa-apa pun. Buatlah sesuatu perintah darurat.

atie said...

Betul tu abang long, dah menjadi wabak, kami ni pun duk rumah je sekarang nih.....risau.

ckLah @xiiinam said...

Salam...terima kasih atas doa yang dikirim...

Tabib Haji Norjae said...

Salam persaudaraan