Tuesday, August 25, 2009

TAZKIRAH - Pilih IZRAIL atau Syaitan ?


IZRAIL dihadapan ... SETAN dihadapan ...


"mana satu pilihanmu?"


Agaknya bagaimanakah perasaan kita sewaktu sedang bersolat, tiba - tiba Malaikat IZRAIL muncul dihadapan kita dan menyatakan bahawa "wahai saudara, usai bersolat dan memberi salam, aku akan mengambil nyawamu !"


Atau, apakah perasaan kita, sewaktu sedang bersolat, tiba - tiba kita 'ternampak' sekujur tubuh 'Sang Syaitan Laknatullah' sedang berdiri dihadapan kita ?


Apakah yang akan kita fikirkan diwaktu 'genting' sebegitu ?


Adakah kita akan terfikir tentang anak - anak kita ? Atau, kita terfikir tentang isteri kita ? Atau, kita masih lagi memikirkan tentang harta yang akan ditinggalkan ? Atau kita masih terfikir tentang AMALAN kita yang masih tidak cukup untuk dibawa ke alam akhirat sebagai BEKALAN ?


Adakah kita sudah begitu yakin dan pasti kita sudah mempunyai amalan yang cukup untuk kita 'persembahkan' di hadapan Allah - RAJA SEGALA RAJA ?


Sebagai satu peringatan. Seorang HAMBA ALLAH menangis menyesal sesesal sesal sesalnya, apabila beliau tidak dapat masuk kedalam syurga. Bukannya hamba Allah ini tidak masuk langsung kedalam syurga, cuma beliau masuk kedalam syurga yang paling bawah.


Tiba - tiba seorang pemuda menjerit kesakitan yang tidak tertahan akibat air kopi panas yang sedang dibancuhnya tertumpah ke atas kakinya.


Bayangkan, seksaan dan azab derita bagi mereka yang dihumbankan kedalam neraka, dan mereka 'mendiami' neraka selama RIBUAN TAHUN !


Itulah gambaran serba sedikit antara petikan tazkirah yang disampaikan oleh seorang ustaz.


# Harap maklum, gambar diatas bukannya gambar syaitan atau Malaikat Izrail.

8 comments:

nza said...

mmg ngeri kalu kita dpt lihat semua tu.....

kirana said...

huhuhhu
takutnya...

time smyg anak nanges..tak kusyuk dah smyg

HappyIrfa said...

hehe..x dapat bygkan

ummu Masyitah said...

peringatan untuk diri saya gaks..

farah aminuddin said...

terima kasih utk entri ni. akan sy ambil iktibar, insyaAllah

btw selamat berpuasa abang long.

tangsibaru said...

salam Ramadhan Kareem utk bang long. - Aykay

kakna said...

membayangkan perkara itu satu ketakutan yang amat sgt.. memang amalan yg dikumpul jauh dari cukup..

MULAN said...

Ramadhan Kareem.. takut lah..