Thursday, June 12, 2008

TERIMA KASIH

Entri ini adalah sebagai ucapan TERIMA KASIH kepada pra bloggers, orang perseorangan atau individu tertentu, yang telah menghulurkan bantuan kepada aku selama ini.



Ada yang mengirimkan emel secara peribadi. Ada yang menghubungi aku secara terus. Dan tidak kurang juga yang mengirimkan sms. Ada yang aku kenali. Dan ada juga yang aku tidak kenal. Malahan ada pengirim emel yang tidak mahu aku mengenali mereka, cukuplah dengan ayat "saya hanya ingin membantu abang long kerana Allah".



Ya Allah. Begitu mulia niat dan hasrat insan - insan begini. Tidak mengharapkan sebarang balasan. Hanya mengharapkan redha dan balasan dari Allah. Bagi diriku ini adalah nikmat menjalankan kewajipan sesama insan didalam Islam.



Ada juga yang ironinya. Dimana, ada dua orang pengirim yang aku rasakan bukan Melayu dan bukan beragama Islam. Berpandukan penggunaan ayat dan nick name didalam emel mereka. Namun aku hanya mendapat maklumat tentang pekerjaan itu hanya sekali. Dan selepas itu, mereka tidak menghantar sebarang maklumbalas apabila aku mengirimkan kembali emel sebagai tanda terima kasih.


Begitulah kuasa dan kehendak Allah. Kebanyakan yang mengirimkan emel bertanyakan tentang status terkini diri aku, alamat lengkap dan nombor telefon bimbit. Ya, memang aku berikan biodata diri aku apabila diminta. Ini akan memudahkan urusan mereka untuk membantu aku.



Namun, belum ada rezeki lagi. Dimana hingga kini, walaupun sudah berpuluh temuduga aku hadiri, namun belum satupun yang berjaya. Aku percaya, ini adalah kifarah atas dosa - dosa aku yang lalu. Dimana, aku yakin, ini adalah ujian dari Allah untuk menghapuskan dosa - dosaku. Aku pasrah.



Bak kata seorang ustaz didalam sebuah ceramah yang aku hadiri. "Kita kena yakin dengan janji Allah, bahawa setiap yang bernyawa telah ditentukan rezeki masing - masing. Dan seandainya rezeki kita telah terputus, atau DIA tidak lagi memberikan nikmat dan rezeki itu, ini bermakna cukuplah sampai setakat itu kita dihidupkan olehNya diatas muka bumi ini, Allah tidak berlaku zalim pada hambanya".

10 comments:

maklang said...

moga2 abang long cepat dapat rezeki dan pekerjaan yang baik...amin...

Qaseh Bidadari said...

abang long,ade rezki tuk abg long nanti...setiap ujian yg allah turun kan tu,pasti die tahu hambanye mampu hadapi..kalo x,die x kan beri ujian yg hambanya x mampu lalui...

Mersik said...

Sama-sama kasih. Bila nak ngeteh2 ? hik hik

m.q said...

pokcik kene belanja abglong ngeteh tau...

jom ngeteh kt pakli kopitiam s7
jom jom..

blackpurple @ jowopinter said...

Semoga Allah mempermudahkan jalan dan langkahmu abang long.

fusarium solani said...

sudah abang long dapat e-mail saya? maaf lupa pula nak sertakan no.tel dlm e-mel itu.

nanti balas kembali e-mel saya..insyaallah mana yang boleh saya bantu.

Anonymous said...

sila check email abanglong.

Anonymous said...

salam

kite pon doakan semoga Allah permudahkan jalan untuk abang long...

Mak Su said...

this is good abanglong, semoga berjaya

Abang Long said...

maklang, TERIMA KASIH atas do'a itu. Benar - benar rasa terharu.

mama ranggie, betul tu ! abang long pasrah.

mersik, jom !

masni qisrine, set !

jp, TERIMA KASIH banyak - banyak.

fusarium solani, err... maaf, saya belum dapat lagi ....hmmmm

manje dan maksu - TERIMA KASIH, rasa terharu sangat.