Friday, July 04, 2008

Bicara Bisnes (4)

Kini & Masa Hadapan.


Masih ada yang bertanya, adakah aku akan menjalankan perniagaan ini buat sementara, dan akan meninggalkan urusan perniagaan ini bila aku mendapat kerja tetap atau kerja makan gaji dengan pendapatan lumayan ?


Sejujurnya, sebagai seorang Islam yang percaya kepada ketentuan Allah. Dan percaya bahawasanya setiap manusia yang hidup diatas muka bumi ini telah ditentukan rezeki masing - masing. Maka aku berserah diri (baca: untung nasib) kepadaNya.


Tetapi setelah berbulan - bulan lamanya aku mengerjakan solat tahajud dan solat istikharah, sebagai cara memohon petunjuk dariNya. Apa yang 'kelihatan' dan 'terlintas' adalah apa yang aku lakukan sekarang. Membawa maksud, tiada satu pun petunjuk yang 'membawa' aku kepada kerja 'makan gaji'.


Masih ingat tentang betapa aku hampir putus harap dan putus asa, setelah melalui sessi temuduga sebanyak 65 kali ? Dan semuanya gagal !


Dan seingat aku, setiap langkah yang diambil untuk memulakan perniagaan ini, walaupun menempuh cabaran dan onak liku yang menyakitkan, termasuklah terpaksa meminjam dari along. Akhirnya, aku berjaya juga membuka tapak dan memulakan usaha berniaga secara kecil - kecilan.


Bagiku, inilah 'laluan' yang telah ditunjuk olehNya.


Yang penting, aku berusaha, berusaha, berusaha, berdo'a dan bertawakkal kepada Allah.


Aku MAHU BERJAYA. Kerana InsyaAllah, bila aku menemui kejayaan dengan berusaha bersungguh - sungguh. Aku akan memulakan kembali kehidupan aku seperti sediakala. Aku akan memberikan pendidikan yang terbaik buat anak - anakku. Sekarang ini, anak - anakku terpaksa dihentikan kelas tambahan, kerana aku tidak berupaya untuk membayar yuran kelas tambahan.


Sebagai ketua keluarga, aku MESTI dan WAJIB melaksanakan tugas yang diamanahkan olehNya.


InsyaAllah, telah ada dalam fikiranku untuk melaksanakan perniagaan ini secara 'on line'. Dimana dadih atau barangan herba boleh dipesan melalui internet. Dan bagi mereka yang menetap di sekitar Pelabuhan Klang, Klang, Shah Alam, akan memperolehi barangan dengan cara mudah. InsyaAllah, bagi pengunjung blog ini yang menetap di daerah berdekatan. Aku akan menghantar produk dengan motorsikal buruk aku.


Minda ku sedang berputar hebat.

5 comments:

maklang said...

semoga berjaya Abang long...

fusarium solani said...

semoga berjaya..ingat cerita colonel sanders?

lla said...

Usaha tangga kejayaan . Semoga apa yang dicita - citakan itu akan menjadi kenyataan .Nak order patplo ribu belas - belas juta dadih . Hehehehe.......

Mersik said...

Uhuks.. uhuks..

Sapo laa yg sebut patplo juto belas-belas ribu tu? hik hik

Abang Long said...

maklang - InsyaAllah.

fusarium solani - masih ingat.

lla - alah, janganlah malu nak order ....

mersik - alahai pokcik, rasanya si dia tu 'terkenan' kot ....hahahahaha