Tuesday, January 02, 2007

Baca Novel

Sebentar tadi aku sengaja memerhatikan buku - buku yang teratur dirak almari buku didalam bilik bacaan keluarga.

Selepas mengira, terdapat 500 buah buku dan novel pelbagai tajuk, itu belum dikira buku dan novel yang dihadiahkan kepada rakan, sahabat dan saudara - mara, selama ini.

Yang paling banyak adalah buku motivasi, psikologi, astronomi, agama dan novel.

Sewaktu, aku sedang menaip n3 ini, tiba - tiba sahaja anakku yang sulung masuk, dan bertanya, "abah tak tidur lagi ke" ?

Aku menjawab "belum sayang, eh .... kenapa abang (aku membahasakan diri anak ku yang sulung dengan panggilan abang) .... tak tidur lagi ?".

"aaaa..... abang tak mengantuk ...."

Lalu anak ku terus sahaja bertanya "abah, bila abang boleh baca novel abah ?".

Aku lantas menjawab "abang, abang boleh baca novel abah tu, tapi dengan syarat, abang mesti pandai membahagikan masa .... lepas abang baca buku sekolah, lepas buat kerja rumah .... bila semuanya dah selesai baru abang boleh baca novel".

Ya, tahun ini, anakku yang sulung telah berada di Tingkatan Satu.

No comments: