Tuesday, October 06, 2009

MANISNYA LEBARAN


Manisnya KOPI.


Sewaktu berkunjung ke rumah seorang sahabat dihari raya ini. Aku dan isterinya hanya tersenyum memandang seorang lelaki yang berusia pertengahan 70'an. Maaf ya. Tetapi, aku rasa perkataan yang boleh aku gunakan ialah lelaki tua itu agak gatal.


Bukanlah tindakan lelaki itu keterlaluan. Tetapi dari percakapan, gerak tubuh dan pandangan matanya menggambarkan yang lelaki tua itu menaruh harapan yang tinggi untuk 'mendapatkan' seorang wanita sebagai pasangan hidupnya.


Aku tidak mahu bertanya lanjut. Tetapi dari situasi diwaktu itu. Aku rasa, si lelaki itu memang berhajat untuk memiliki wanita yang menjadi idamannya. Apatah lagi, si wanita yang aku agak berada didalam usia 60'an juga telah menunjukkan bibit - bibit menyukai si lelaki.


Bayangkan si lelaki dengan senyuman tersimpul bertanya siapakah yang membuat air kopi yang terhidang. Lantas dijawab oleh tuan rumah, bahawa 'si minah' yang membancuhnya. Dengan bersahaja si lelaki tua ini menjawab "patutlah sedap ... manis secukup rasa" sambil menjeling ke arah wanita idamannya. Dan si wanita itu pula memberikan maklumbalas yang cukup positif, dengan menjeling ke arah si lelaki.


Aku hanya tersenyum simpul melihat gelagat dua orang tua yang sedang dilamun percintaan di hari lebaran.


Aku agak. Aku rasa. Ramai diantara kita yang pernah mengalami dan menjalani 'proses' yang sama. BERCINTA di hari raya. Si Teruna bertandang ke rumah Si Dara di hari raya. Diusik oleh rakan dan sahabat.


Dengan rasa TIDAK MALU. Aku mengaku. Aku juga pernah mengalami situasi yang sama. 19 tahun yang lalu.


Oh ............................................................................ INDAH sungguh Hari Raya ...