Monday, October 12, 2009

JAMUAN HARI RAYA

Makin hujung makin rancak ...


"Agaknya, bagaimana kalau ada 35 hari dalam sebulan?" Itulan soalan yang dikemukakan oleh isteri aku, sewaktu dalam kereta menuju ke rumah seorang sahabat yang mengadakan jamuan hari raya dan rumah terbuka.


Semalam, dari awal pagi lagi, aku dan keluarga melangkah penuh riang ke Dewan MPK, Telok Pulai, Klang, untuk menghadiri Rumah Terbuka ADUN Selat Klang, YB Dr. Hjh Halimah Ali. Beliau merupakan ADUN dari PAS. Beliau juga merupakan Exco Pendidikan dan Pendidikan Tinggi. Kerajaan Negeri Selangor.


YB merupakan seorang yang begitu mesra dengan rakyat. Ramai yang menyatakan bahawa mereka langsung tidak kekok, atau janggal, atau merasa terpinggir, atau merasa malu alah bila bersama dengan YB.


Aku perhatikan, dalam kebanyakan majlis yang YB hadiri. Beliau akan sedaya upaya untuk bertemu dan bersalam dan berpelukan dengan sebanyak mungkin kaum wanita dan para muslimat yang hadir dalam mana - mana program.


Jamuan hari raya yang dianjurkan oleh Pejabat ADUN, terasa begitu meriah dengan kehadiran tetamu dari pelbagai bangsa. Dan pelbagai juadah yang enak disediakan.


Dikesempatan ini, aku hanya ingin mencadangkan beberapa perkara untuk menambah baik majlis yang akan dianjurkan oleh Pejabat ADUN dimasa hadapan.



1 - Seandainya boleh, diharap dapat menyediakan khemah diluar dewan. Dan sediakan meja dan kerusi untuk tetamu menjamu selera. Kerana aku mendapati perkara yang sama berulang, dimana tetamu yang hadir begitu ramai, hinggakan ada wanita mengandung dan ada ramai wanita yang terpaksa mendukung anak dan makan dan minum sambil berdiri.



2 - Bagi setiap gerai yang menghidangkan makanan. Tolonglah rasa makanan itu terlebih dahulu, kerana ada makanan yang kurang menepati cita rasa sebenar. Tidak menepati ISO. Sebagai contoh, gerai yang menyediakan Mee Kari. Ramai yang memberikan maklumbalas yang sama, iaitu - kurang garam. Secara keseluruhannya, makanan yang disediakan oleh lain - lain gerai memang sedap.


3 - Kalau boleh, setiap Ahli Jawatankuasa Majlis, diharap tidak sahaja menunggu dan menyambut kehadiran tetamu, tetapi bertemulah, bersalamlah, menyapa dan beramah mesra dengan tetamu yang sedang menjamu selera. Kerana, diwaktu itulah yang paling sesuai untuk beramah mesra. Cuba bayangkan, seorang tetamu (rakyat jelata) yang selama ini sibuk dengan urusan harian hingga tidak kenal dengan aktivis dan pimpinan masyarakat, tiba - tiba disapa dengan penuh mesra oleh - YB, Staff Pejabat ADUN, IMAM Masjid, Ketua Kampong, Para Ulamak, para Ustaz dan sebagainya. APAKAH PERASAAN TETAMU (Baca: RAKYAT) diwaktu itu ?



# Kalau boleh, kalau boleh. Lebih seronok kalau IMAM MASJID atau Ketua Kampong atau Ustaz, duduk sekali dengan tetamu yang sedang menjamu selera. Berbual dan beramah mesra. Ini sebagai contoh sahaja :)


Secara kesuluruhannya, majlis yang berlangsung begitu meriah dan berjaya. TAHNIAH kepada YB Dr. Hjh Halimah dan jawatankuasa pengurusan majlis.


Usai program itu, aku terus pulang ke rumah dan menghadiri majlis rumah terbuka seorang jiran.


Selepas menjamu selera. Aku dan keluarga terus pulang kerumah untuk berehat sebentar. Sementara itu, aku dan anak - anak menunaikan solat Zohor di masjid. Pulang sahaja kerumah, kami terus bersiap untuk menghadiri sebuah lagi rumah terbuka di rumah seorang sahabat di Sungai Saim, Rantau Panjang, Klang.


Belum hilang penat. Selepas hampir sejam disitu. Kami terus memohon diri dan terus menuju ke sebuah lagi rumah di Pandamaran Jaya, Klang. Sebuah rumah sahabat yang mengadakan rumah terbuka dengan begitu sederhana sekali. Alhamdulillah, perut sudah penuh. Mata terasa mengantuk. Badan terasa begitu letih.


Nasib baik, program rumah terbuka semuanya dalam kawasan Klang. Andainya diluar kawasan, rasanya terpaksa ditolak. CEK TAK SANGGUP ! Hehehe ...






# Pemidang sambutan program di atas pentas utama.
















# Dihadapan sekali ialah barisan jawatankuasa program.

# Tetamu dari pelbagai bangsa sedang menjamu selera.
















# Antara gerai yang menhidangkan pelbagai juadah untuk tetamu.















# Pandangan sisi, YB Dr. Hajjah Halimah Ali. ADUN Selat Klang dan Exco Pendidikan dan Pendidikan Tinggi, Kerajaan Negeri Selangor Darul Ehsan.






10 comments:

AiNeRzA said...

Abg Long...saya pun pegi...tu la...x perasan yg mana satu abg long...x best la...serabut...pening...migrain dek sesak...pastu dapat sate 3 cucuk jer...hukhukhuk...tahun depan??? tengok la kalo nak pegi pun...ahaks..

m.q said...

meriahnya abglong...
seminggu dua nih mmg ramai org gantung kuali hehehe
tak msk sbb dok p open hse saja

nza said...

Baguskn kalau sume pemimpin xsombong n brjiwa rakyat.. Baru la rs diri dihargai...ye dak!!!

2lh pasal..sy pn dh xlarat dgn open house...kalu kt kelantan 4 hr dh xde open2 house ni...cuma dok tunggu nk raya haji je la...ttp kt Johor jadual smpai 30 hr..adus...

u. Masyitah said...

Abg Long
waah meriahnya.saya tengok je lah erk

MULAN said...

betol tu.. pemimpin patut dekat dgn rakyat.. atau mereka yg dipimpin..

Rasha_rz said...

wah.. sedapnya makan. yg kata kurang garam tu bukan sebab tak dirasa tukang masak bang long, tapi sebab nak jaga kesihatan rakyat. peningkatan sakit buah pinggang disebabkan darah tinggi, semakin meningkat akhir2 ni. kementerian kesihatan bimbang...
hehehehehe.......

p/s : bukan nak beking tukang masak mi kari ye?

maza said...

perkhh.. meriah sungguh..

mesti best, kanzzz?!;

Mak Su said...

saya tak pegi ke open house cenggini... malas nak bersesak2

xiiinam said...

Selamat meneruskan raya....

MATQI said...

Salam persaudaraan