Monday, May 25, 2009

SALURAN TV FANATIK


TV Berpecah.


1 TV. 5 saluran SAHAJA. 14 mata.


Bila anak - anak semakin membesar. Aku sudah dapat mengagak. Siaran televisyen pasti akan menjadi rebutan. Ada yang fanatik kepada siaran bola. Ada yang minat menonton filem inggeris dan yang pasti si ibu mahu menonton filem Melayu.


Sebagai ayah, selalunya aku mengalah. Laipun aku lebih suka menghadap buku atau bahan bacaan. Entah kenapa, sudah beberapa tahun kebelakangan ini aku agak malas untuk menonton tv.


Aku merasakan bahawa aku tidak mendapat faedah langsung dari menonton tv. Hatta, siaran berita pun aku hanya akan buka mengikut mood. Rasanya kalau aku tidak menonton langsung pun, aku tidak akan rugi apa - apa.


Berbalik kepada kisah anak - anak. Maklumlah, aku mempunyai ramai anak lelaki. Jadi, kesukaan kepada perlawanan bolasepak sudah menjadi lumrah. Inilah punca terjadinya 'pergaduhan' antara anak - anak dan si emak (aku hanya menjadi pemerhati dan tersenyum).


Bila bertembung antara perlawanan siaran langsung dan rancangan lain. Maka ada ketikanya anak - anak akan masuk bilik dan merajuk @ marah. Sebab, ada ketikanya si ibu menggunakan kuasa 'veto.'


Satu hari, tiba - tiba sahaja hati aku menjadi sayu dan kasihan. Bila isteri aku memujuk rayu, menggoda dan membelai aku. "Abang, bila Abang sudah mendapat kerja nanti, Abang belikan sayang sebuah tv ya ... yang kecil pun kira ok ... letak dalam bilik tidur... " Aku hanya mengangguk dan tersenyum. Tidak mampu lagi untuk berbicara bila berhadapan dengan godaan sebegitu.

14 comments:

atty's said...

ehehhe..jadiknya abglong beli tak utk kaklongnya..
beli ler..sian kaklong

cendawanintim said...

beli..jangan tak beli..huhuhuhu

memanglumayan said...

kak long goda ada senggol senggol takkks.. ammvoiii

ez said...

abg long..tu kene belikan tv utk kak long..kesian kak long..heheh

ZARA ALUWI said...

Kita yang dah tua-tua nie kenalah mengalah ngan anak-anak. Citer yg disiarkan tu pun dah dimainkan beratus kali.

Abg long, tv kecik pun jadi ler utk kak long tu... janji dapat tengok tv kan...

kuIna LadyInRed said...

abg long... sy tgk tom & jerry..

jus call me ida.. said...

laa..ciannya kak long... yer la mana bleh pompuan tgk sport channel.. dan budak2 zaman sekarang ni eh..bapak budak pun skali kdg2 nengok bola macam nengok aper ntah...bukan nya ada saham kalu menang pun..

ps: Saya tgk CSI ajerr yg berebut..hehe..itupun selalu tertido sebelum cerita habis..haha

Neeza Shahril said...

dah lama neeza tak tengok tv.. sebab asyik melekat kat laptop je ;)

Kujie said...

tv skrg makin murah ( nak dibanding masa saya beli 20 tahun dulu ) tapi qualitinya 'pakai buang'.

Chekgu BaniHassim said...

huhu...godaan ade makne tu...
hehe...

belikan je abang long...tak mahal pon...
huhu

harga hati seorang isteri kan lebih mahal?? hehe

arsaili said...

salam..wahhh romantic nyer..ehehhe...

chekdenoor said...

Salam,
Chekdee takleh kalu tak ada tv....nak gak dengar suara sebab rumah chekdee sunyi....kat ofice..dalam bilik chekdee...astro pasang untuk cannel 856...era musik terkini...hehehe....sekarang ada saluran 180...musik vedio malaysia......tv3...follow cerita matahari...hehehehe.....hiburan perlu juga abg long.....

cuma dah lama tak lihat berita tv3..... bosan tengok berita ...hmm...

Abg long.....kasilah can lah kat anak-anak...mereka nak gak sedikit hiburan....

MULAN said...

sayang isteri, beli belikan.. beli laaaahh...

HappyIrfa said...

abg long,beli tau tv utk kak long.sian dia penat seharian nak tgk tv citer kegemaran pun kena berebut.hehe