Monday, December 15, 2008

USRAH IR

IR.


Tajuknya pendek. Perkataannya juga pendek. IR, membawa kepada dua perkataan yang digabungkan. Tetapi bukan IR yang membawa maksud 'engineer' walaupun IR disini juga hakikatnya adalah re-engineering.


Aku mendapat perkataan itu setelah menghadiri usrah yang diadakan dirumah seorang sahabat. Sudah berbelas tahun lamaya tidak menghadiri majlis usrah.


I - Membawa maksud - IKHLAS.
R - Membawa maksud - REDHA.


Kedua - dua perkataan itu benar - benar terkena 'batang hidungku' sendiri. Dua perkataan yang mudah, malah terlalu mudah untuk diucapkan. Tetapi begitu sukar, begitu payah, begitu azab untuk dilaksanakan.


Aku menjalankan tugas dengan ikhlas. Tetapi tidak betul jika ada yang menggunakan perkataan 'seikhlasnya'. Kerana ikhlas adalah ikhlas. Aku redha dengan pemberian dan ketentuan serta takdir dari Allah.


Pesanan dari Ustaz yang merupakan naqib pada malam itu. Jangan ingat orang kaya atau berharta sahaja yag mesti 'memberi'. Kita, sebagai orang yang tidak berapa kaya, tidak berapa berharta dan berapa berada juga MESTI dan WAJIB memberi.


"Ana bawa contoh, ana ada 10 sen dalam poket, bukan banyak Tuan - tuan dan Puan - puan, dalam poket cuma ada 10 sen sahaja, ini bukan cerita lawak, jangan ingat zaman sekarang tidak ada orang yang miskin, papa kedana sampai dalam poket ada 10 sen sahaja. Tetapi, disebabkan ana hendak mendapat ganjaran dari Allah, dan dengan ikhlas ana masukkan duit syiling 10 sen ke dalam tabung masjid, InsyaAllah, itulah amalan kita yang Allah suka, Allah sayang ... dan jangan harap untuk mendapat balasan selepas itu, sebab ramai orang yang beramal ibadah dan berbakti dijalan Allah, tetapi tidak mendapat balasan didunia, dan sampai mati pun mereka masih tidak mendapat balasan nikmat, tetapi perlu diingat, ganjaran atas amalan kita akan dibalas oleh Allah dengan sehebat - hebat dan maha hebat diakhirat kelak, InsyaAllah."



Berlinang air mataku disaat itu ... sambil menyeluk poket.

4 comments:

lunaticg said...

salam...
abang ni novelist kat dalam buku tu ke?

en_me said...

terharunyerrr..

Nek Cun said...

Salam, memang susah kita nak merasa benar-benar ikhlas dan redha melainkan kalau kita mempunyai ketakwaan kepada NYA...

zino said...

kombinasi yg cukup bermakna.. ikhlas dan redha.. berapa ramai yg dapat melakukan nya..