Tuesday, September 02, 2008

Universiti Ramadhan (2)


Bubur nasi dan bubur lambuk.

Sudah lebih 5 tahun, aku menjalani ibadah puasa dan berbuka dengan bubur nasi. Bukan bubur nasi yang bercampur dengan segala bahan yang menaikkan selera. Tetapi bubur nasi yang mana bahannya hanyalah nasi dan halia.

Bukannya tidak menjamah bahan makanan yang lain. Tetapi, itulah makanan yang paling sesuai dan paling serasi dengan perut sewaktu berbuka. Aku rasa tidak begitu selesa, terutama sekali kalau berbuka dengan makanan yang agak pedas.

Tetapi, seperti kebanyakan para muslimin lainnya, aku berbuka dengan buah kurma dan segelas air susu. Kemudian barulah disusuli dengan bubur nasi.

Sempena dengan bulan Ramadhan ini, hampir semua surau dan masjid, menyediakan hidangan bubur lambok untuk juadah berbuka puasa. Tetapi, aku tidak dapat mengambilnya sebagai hidangan pembuka selera. Walaupun, anakku bersusah payah mengambilnya dari surau berdekatan.

Hanya aku seorang sahaja yang tidak makan bubur lambok. Entah mengapa, tekak aku tidak dapat menerima bubur lambok. Agaknya, selera aku adalah 'selera orang tua'. Sukar untuk menerima makanan yang dicampur dengan pelbagai bahan 'moden'. Ada bubur lambok yang terlalu cair, ada yang terlalu pekat, ada yang rasa santan yang terlalu banyak.

Jika ada mana - mana jawatankuasa atau tukang masak surau atau masjid yang membaca entri ini. Berusahalah untuk menyedapkan bahan masakan anda. Bukan sukar sebenarnya untuk menjadikan masakan anda sedap dan menyelerakan.

Seperkara lagi. Bersabarlah dan berilah senyuman ikhlas sewaktu melayani 'karenah dan kenakalan' anak - anak jamaah yang datang 'menadah' bubur lambok.

Rasulullah adalah manusia yang paling banyak bergurau senda dengan kanak - kanak.

# Buku Aneka Bubur dan Pengat diatas cuma RM5.50 sahaja.

# Bagi peminat novel terbitan ALAF 21. Setiap pesanan minimum sebanyak 2 buah novel, atau pesanan bahan terbitan ALAF 21 dengan minimum harga RM40.00. Penghantaran PERCUMA, bagi kawasan - Klang, Pelabuhan Klang, Sri Andalas, Bandar Sultan Suleiman dan Shah Alam. TERIMA KASIH.

4 comments:

Ungku Nor said...

kalo saya masak bubur lambuk versi saya, mesti abang long suka makan kot.

sebab bubur ni memang resepi arwah nenek saya.
resepi tekak orang tua la kekdahnya..hehehe

Tie said...

salam ramadhan abang long...wah bubur lambuk memang kesukaan tie, lebih2 lagi masakan johor..hmmm sedap tau..mesti berselera punya..sebab guna rempah briyani..

ILA said...

ohoo..ila dah ada 2 buku kluaran aneka.untuk mbuat kek & aneka nasi.
hmm..koleksi bubur?? at les abg long given idea utk ila tambahkan koleksi lagi..

Abang Long said...

ungku nor - hmmm...bila nak jemput abang long ? heehehehe

tie - aduhai .... boleh hantar sikit ?
ila - tambahkan lagi koleksi tu, itukan ilmu ...hehehee