Monday, September 01, 2008

Universiti Ramadan (1)

Tewas atau Menang ?


Aku: "Ustaz, ana rasa tidak dapat bersama ustaz untuk bertarawih hari ini, atas sebab yang ustaz sedia maklum... ana tewas kali ini" aku mengeluh.

Ustaz: "Sebenarnya Allah maha mengetahui segalanya, tetapi ana yakin, enta sebenarnya sudah menang pusingan pertama ... ana beribadah dalam keadaan sihat, tetapi enta beribadah dalam segala kepayahan"

Sempena dengan bulan Ramadhan yang penuh barakah ini. Marilah kita berdo'a dengan bersungguh - sungguh. Dan tingkatkan amalan kita.


Syeikh al-Islam ibn Taimiyyah r.h. pernah berkata:

"Sekiranya engkau ingin mengetahui setulus mana tauhidmu kepada Allah, perhatikanlah do'a - do'amu."


Buku ini merupakan himpunan do'a - do'a daripada al-Qur'an dan hadith sahih yang boleh dijadikan zikir - zikir harian. Hidup kita ini memang tidak terlepas daripada do'a. Kita amat memerlukan do'a dalam semua urusan. Selain do'a - do'a umum dan khusus, buku ini juga menghimpunkan do'a dan zikir untuk mengubati gangguan sihir atau kejahatan jin.

Setiap do'a dan zikir lengkapi teks Arab dan disusuli teks Melayu untuk memudahkan bacaan bagi individu yang tidak tahu berbahasa Arab, makna serta rujukan kita atau hadith yang diambil. Justeru, para pembaca tidak perlu ragu - ragu tentang kesahihan do'a dan zikir yang dibaca.

Semoga do'a - do'a dan zikir yang diamalkan mampu menjadi 'senjata' dan 'benteng' diri dalam menghadapi musibah atau ujian Allah.

1 comment:

arsaili said...

Assalamualikum sama2 la kita mengimarahkan bulan yang mulia ini