Tuesday, October 09, 2007

Tazkirah Universiti Ramadhan (24)


Keliling kampong dan keliling bandar.
/
/
Aku dan isteri sengaja menunggang motor sekeliling kampong dan keliling bandar. Hari ini adalah hari ke 27 puasa. Malam ini lebih dikenali sebagai malam 27 likur. Dimana malam ini dijangka malaikat (?) baru mengetahui jalan atau lorong masuk kerumah seseorang.
/
/
Rangkuman apa yang aku lihat dan dengar:
/
/
1 - Akhbar menyiarkan tentang persiapan terakhir, angkasawan (?) negara yang pertama.
-
2 - Aku sakit tekak, sebab terpaksa cakap kuat dengan isteri aku. Kerana disekeliling kami, pusat membeli belah membuka lagu raya dengan begitu kuat sekali.
-
3 - Parkir kereta penuh disegenap sudut, dan ada yang meletakkan kenderaan sesuka hati, hingga menyebabkan kesesakan lalulintas.
-
4 - Kedai menjual kasut, pakaian raya, songkok penuh sesak.
-
5 - Gadis yang tidak segan silu memakai baju ketat, ada yang kelihatan jelas sebahagian belahan dada. Memakai skirtyang terlalu pendek. Aku tidak pasti adakah mereka itu - amoi atau minah ?
-
6 - Promosi harga kuih raya yang hampir tidak masuk akal.
-
7 - Orang ramai sudah tidak takut dengan saman. Sebab tahun hadapan pasti dapat diskaun.
-
8 - Dataran Klang sudah menunjukkan tanda akan menjadi "mini jakarta".
-
9 - Bazar Ramadhan dibuka 24 jam.
-
10-Jemaah solat isya' dan tarawih di Masjid Klang, adalah seramai 6 orang termasuk imam.
/
/
Macam - macam ada, disaat - saat akhir menjelang Syawal.

No comments: