Tuesday, October 16, 2007

RAYA tanpa TV


Sewaktu berkunjung ke rumah saudara, rakan dan sahabat handai. Bersempena dengan hari raya ini. Satu perkara yang aku perasan, kali ini terlalu banyak yang dibualkan. Dari kisah pembunuhan kejam Nurin, hari raya yang bersamaan dengan 50 tahun kemerdekaan, kisah angksawan negara dan kisah kemalangan demi kemalangan ngeri yang berlaku dinegara ini.



Tetapi, ada sebuah rumah sahabat yang aku kunjungi, memang ada kelainan. Masing - masing berbual sambil menjamu selera dan tiada sebarang 'gangguan'. Terasa keriuhan dan keseronokan berhari raya.




Rupanya baru aku perasan sesuatu. Dirumah sahabat aku ini. Peti televisyen telah 'disimpan' didalam bilik. Bila aku bertanya kepada sahabatku ini, kenapa beliau 'menyimpan' peti televisyennya. Dengan tersenyum beliau menjawab:



"Seronok tak, bila semua orang dapat berhari raya, tanpa menghadap tv?"



Aku hanya menggangguk tanda bersetuju dengan tindakan beliau.

No comments: