Tuesday, March 06, 2007

Sambungan 6 perkara PELIK

Sewaktu kali pertama aku dikenakan “tag” oleh Nur Raina Afsana, aku tergamam, namun aku merasakan bahawa itu merupakan satu “penghormatan” sebenarnya. Bila seseorang menulis nama kita dihalaman Blog peribadi seseorang, itu bermaksud yang kita adalah seorang yang “dekat di hati” pengendali Blog itu.

Dan aku menyahut seruan itu, namun dihatiku berkata – kata, “takkan semua orang ada enam perkara sahaja yang pelik ?”. Namun disebabkan peraturan tidak rasmi hanya menghendaki enam perkara sahaja, maka aku turutkan juga.

Selepas beberapa ketika, maka aku merayau sekali lagi ke Blog insan yang kupilih secara rawak, maka keenam – enam Bloggers yang ku pilih telah memberikan maklumbalas yang begitu baik, dan mampu membuatkan pengunjung dan pembaca tersenyum, kerana ada lima perkara paling penting yang aku perolehi:-

1 – Jalinan persahabatan yang semakin erat.
2 – Mampu menceriakan alam Blog itu sendiri.
3 – Kemungkinan besar ada persamaan sikap pelik itu antara satu sama lain.
4 – Ada yang kurang dalam perkara teknikal.
5 – Didalam dun-ya ini “bukan aku seorang sahaja yang ada sikap pelik”.

Keenam – enam insan yang kupilih adalah seperti dibawah dimana aku berikan secara ringkas:

1 – Qaseh – Membawakan tajuk: “Smart Tag”.
Tajuk kecilnya: (berangan / menangis / kuat makan / cepat terasa hati / suka berjalan bila … / garu kepala).

2 – Noushy – Membawakan tajuk: “6 weird habits…”
Tajuk kecilnya: passion / can’t sleep well without / No / “bitting and eat” / hate / slurppss).

3 – PU3salju – Membawakan tajuk: “meriahkan duniamu dan dunia semua”.
Tajuk kecilnya: (ekspressi / lupa dunia / cartoon / dua alam / princess / sahabat).

4 – Retna – Membawakan tajuk: “Taggie game in 2007”.
Tajuk kecilnya: (bunyi hon / kaler merah / tangan lelaki / suka berangan / muka comei / ulam etc).

5 – Kak Long – Membawakan tajuk: “Pelik tapi benar”.
Tajuk kecilnya: (touch N go / mengunyah waktu tidur / takut sesat / coklat / pantai / bunga).

6 – Nieys – Membawakan tajuk: “Enam”.
Tajuk kecilnya: (mudah berbual @ bisu / suka menghadap pc / tak suka memandu / berani tapi penakut / mudah ingat / tempat mengadu).

Dikesempatan ini, aku mengucapkan TERIMA KASIH yang tidak terhingga kepada mereka yang terplilih secara rawak, atas kesudian mereka untuk bersama – sama berkongsi sesuatu yang menyeronokkan dalam usaha untuk menjalinkan persahabatan yang lebih erat.

Setelah tamat usaha ini, aku menyangka, dunia “tag” ini telah tamat untuk musimnya, namun sangkaan ku jauh meleset. Kerana apabila aku “merayau” kembali kedun-ya Blog, aku tergamam sekali lagi. Kerana masih ada lagi insan yang sudi untuk meletakkan namaku dalam senarai “tag” mereka. Tapi kali ini bukan seorang, tetapi 4 orang. Mereka adalah – Farah, Ija, Umi Azrini dan Zara Juita (Umi dan Zara adalah novelis baru).

Seperti ayatku diatas, aku pasti setiap orang pasti ada lebih dari 6 perkara pelik yang ada pada mereka. Maka kali ini aku tambahkan lagi, 6 perkara pelik yang ada pada diriku.

Dan semoga 12 perkara pelik yang aku paparkan disini, akan menjadi penamat kepada dunia TAG, buat musim ini.

6 perkara pelik tentang diriku:

1 – (tanggal kasut). Sewaktu sedang duduk didalam pejabat (waktu menghadap pc), aku akan menanggalkan kasut dan meletakkan kedua – dua belah kakiku diatas cpu.

2 – (mata). Paling aku tak gemar bila aku sedang bercakap dengan seseorang, tapi matanya, memandang kearah lain, maka aku akan membalas kembali dengan cara, aku akan membaca suratkhabar atau apa sahaja bahan bacaan yang kubawa bersama, biar orang itu terasa. Lain kali bila aku bercakap tolong berikan tumpuan atau perhatian, kerana sikap aku, bila seseorang sedang bercakap aku akan memberikan tumpuan.

3 – (makan waktu berbual melalui telefon). Aku paling benci bila sewaktu seseorang itu bercakap melalui telefon dalam keadaan mulutnya sedang mengunyah makanan. Aku akan terus berkata “maaf ya, awak makan sampai habis dulu, kemudian call saya balik”.

4 – (miss call). Jangan harap aku akan menjawab atau menghubungi kembali pemanggil, sebab aku juga membayar bil telefon (kecuali panggilan dari ibu bapa / isteri atau Bos).

5 – (nombor rahsia). Aku selalu terlupa nombor rahsia laluan untuk membuka pintu pejabat, sedangkan cuma ada 4 digit sahaja.

6 – (sayur). Sewaktu makan, biar tiada lauk pauk, asalkan ada sayur – sayuran, aku boleh makan dengan selera, dan kalau ada ulam, maka aku boleh makan bertambah.


Maka itulah sahaja 6 perkara pelik tentang diriku, yang boleh dikongsi bersama.

Tamat PERMAINAN.

2 comments:

farah said...

caya la abg long....respect la kat abg long....mmg saya setuju....tak mungkin kita ada 6 perkara pelik je tp da itu syarat permainan kan? yg no. 6 tu sama mcm saya la...saya pun kalo makan tak de lauk tak pe tp sayur wajib & selalu kalo makan kat luar bila tempat tu banyak pilihan sayur, lauk saya tak pandang la....ulam tu biasa la....mmg favourite saya dari dulu....sampai anak2 ckp `mama ni makan sayur mcm goat'....dah dia org tu susah nak makan sayur....ikut ayah dia la....ish....TAMAT....hehe

Abang Long said...

farah, Ya Rabbi ... patutlah kulit cantik.