Friday, March 16, 2007

CUTI - CUTI MALAYSIA - Pengalaman naik BAS (henti - henti)



Kisah 1 - Pondok bas.

Tidak ku ingat, sudah berapa lama aku tidak menggunakan perkhidmatan bas. Bukan Bas Ekspres, tapi bas dalam daerah, atau bas henti – henti. Tiba – tiba sahaja, anakku yang pertama berkata kepada ku memberi cadangan:

Anak: “abah … abang nak rasa naik bas … yang depan rumah tu, yang berhenti – henti, sahaja je nak rasa … boleh tak ?”.

Dan selama seminggu, aku bertanya kepada beberapa orang jiran. Malangnya seorangpun tidak tahu apa – apa tentang perkhidmatan bas itu. Tiada siapa yang tahu jadual, tambang, dimana berhenti dan sebagainya. Kalau ada yang menjawab pun, masih kedengaran rasa ragu – ragu.

Seingatku ditahun 90’an, perkhidmatan bas henti – henti, masih terkenal dan digunakan, oleh orang ramai.

# Baru aku terperasan sesuatu, berzaman lamanya, aku sudah tidak pernah ambil tahu akan perhentian bas, atau bus stop. Kalau ada di tepi jalan sekalipun, tiada siapa yang ambil kisah. Dan bila aku menunggu di hentian bas bersama anak – anakku, kelihatan begitu dhaif keadaan bangunannya, yang seperti tidak dihiraukan lagi. Bumbungnya yang bocor, dan ada yang berkarat, tiada alas tempat duduk, berhabuk dan berdebu. Sekali lagi fikiran ku menerawang, adakah kerana bas hanya digunakan oleh rakyat marhaen ?.



Kisah 2 - Konduktor.

Aku sendiri tidak tahu atau tidak ingat, bilakah Bas henti – henti, tidak lagi menggunakan perkhidmatan konduktor. Yang satu ketika dahulu bukan sahaja bertugas, menjual tiket kepada penumpang, tetapi juga bertanggungjawab menjaga keselamatan penumpang.

# Masih teringat laungan pakcik konduktor, setelah memastikan penumpang selamat turun dari bas. Dengan mengetuk “pengacip tiket” kepada tiang besi galang, pakcik konduktor akan memekik “jalannnnnn ….”.


Kisah 3 - Tiket.

Arus pemodenan juga telah menyebabkan khidmat konduktor tidak diperlukan. Maka sistem tiket bermesin dilaksanakan. Memang itu satu perkhidmatan yang baik. Namun ada juga kekurangannya.

Sekiranya tambangnya ialah 90 sen, dan anda tiada pecahan wang kecil. Bermakna baki 10 sen akan menjadi “sedekah” kepada syarikat bas. Tiada pemulangan wang diberikan.

# Bersiap sedia dengan kantung wang syiling, bila mahu naik bas.


Kisah 4 - “saja nak pusing”

Sewaktu melangkah naik keatas bas, terjadilah dialog yang mungkin tidak pernah diperkatakan orang lain atau pengguna bas lain.

Aku: “Encik (bertanya kepada pemandu bas), berapa tambang untuk 3 dewasa dan 5 kanak – kanak ?”.
Pemandu: “Besar seringgit lima puluh sen, kecik 90 sen”.
Aku “Maaf ye, itu tambang sampai kemana ?”.
Pemandu: “Sampai ke Perhentian Bas”.
Aku: “Err.. saya nak bayar untuk sekali pusing, maksud saya, kami nak naik, dan patah balik kesini semula…”.
Pemandu: (dengan suara seperti orang nak makan orang, dan langsung tidak menampakkan sikap untuk membantu apatah lagi mesra pengguna). “Tak de, tak de … awak bayar dulu disini, sampai sana bayar lain !”. Dan dengan nada suara seperti orang yang sedang marah, pemandu itu berkata “naik cepat, saya dah lambat ni !”.

# Teringat kepada iklan pemanduan berhemah – “Senyumlah sikit”.


Kisah 5 - Jadual.

Sampai sahaja ke Perhentian Besar, aku dan keluarga serta anak saudara yang ikut dalam “program cuti – cuti Malaysia itu”, “TERPAKSA” turun dari bas. Lalu aku mencadangkan supaya bersiar – siar didalam kawasan Perhentian Bas, dan sambil minum di gerai yang ada di sekitar Perhentian Bas itu.

Lalu isteriku menegurku “abang tengah cari apa ?”. … dari tadi asyik tercangak – cangak pandang keliling ?”.

“Abang tengah cari Papan Kenyataan atau Jadual Perjalanan Bas”. Aku menjawab sambil terus memandang sekeliling. Sambil menyambung “takkan tak ada jadual perjalanan ?”.

Isteriku lalu mencadangkan supaya bertanya ke bahagian Kaunter.

Aku: “Cik, tumpang tanya”.
Pegawai Kaunter: “ya, ada apa yang boleh saya bantu ?”.
Aku: “pukul berapa bas ke … ?”.
Pegawai kaunter: “setiap 15 minit ye”.
Aku: “terima kasih”.

# Selama hampir satu jam aku menjamu selera di gerai makan, di dalam Perhentian Bas itu. Aku dapati, bas yang tiba adalah dalam jarak waktu 40 minit – sebuah. Jadi SAH, tekaanku, bas henti – henti memang tidak ikut jadual !.

6 comments:

Aarin said...

Saya pun teringin juga nak naik bas henti2 nie..tapi macam situasi abang long, mmg bas tak ikit jadual..berpeluh lah tunggu bas nie..

zalisa maz said...

Aduh... panjangnya en3. menuntut kesabaran membacanya :D

sayda said...

kt sini bas mmg sgt2 ikut jadul.it may only late for 2 -3 min je kut..
n d driver is sooooo soooo nice...usually, bus driver kt sini sume pakcik2 o makcik2 yg always put on smile on their faces.. (yg penat pun rasa happy tgk muka diorg)

b4 turun bas mesti pasengger akan ckp: thnx driver or thank u or cheers

d driver will smile always..

lain kan ngn msia?? *sigh

Abang Long said...

aarin, memang berpeluh, dan merimaskan serta menaikkan darah.

zalisa maz, hehehehe ... sekali dua kala ...

sayda, selain dari Teknologi, yang mesti diubah ialah SIKAP.

adhan said...

abang long...
bas henti-henti tu memang kureng..segalanya kureng...pemandu kureng, konduktor kureng, jadual kureng...skrg ni dah jarang naik bas henti-henti tu sbb dah ada kete tapi bila sesekali naik, kena pulak tunggu takde bas, memang angin satu badan...tapi apa pun itu sebahagian dari pengalaman...

Abang Long said...

adhan, apakhabar ?. bila dah sampai rumah, abang long tanya pada anak2, "macam mana .... suka ?" ... semua jawab yang sama "tak nak naik dah !".