Friday, November 24, 2006

NORZAILINA NORDIN - CHEF & NOVELIS


Syukur Alhamdulillah, pada 21hb November yang lalu, sekali lagi aku dapat bertemu dengan seorang yang ku panggil Kak Lina. Dimana aku bertemu dengan beliau pada majlis sambutan Hari Lebaran anjuran ALAF DUA PULUH SATU.

Beliau merupakan seorang Chef dan Novelis yang terkenal, sering muncul dalam pelbagai program dikaca tv, mahupun dalam majalah, khususnya majalah atau buku masakan. Sering menjadi buruan media. Dalam bidang masakan, nama beliau sebaris dengan Chef Wan, Chef Ismail, Puan Florence dan lain - lain.

Manakala dalam bidang penulisan novel, kehandalan beliau adalah sama dengan nama - nama novelis yang tersohor diseluruh negara, seperti Anis Ayuni, Aisya Sofea, Norhayati Berahim, Ramlee Awang Murshid dan lain - lain.

Aku meminati gaya penulisan beliau, kerana garapan beliau untuk setiap novel yang dihasilkan, bukan sahaja berlainan diantara novel - novel karya beliau sendiri, tetapi berlainan juga dengan cara dan corak penulisan novelis - novelis yang lain.

Maksud ku mudah, setiap garapan beliau, pasti mempunyai segmen ilmu yang jarang diperkatakan pembaca, malahan, dari apa yang aku perolehi, beliau banyak membuat kajian terperinci tentang sesuatu perkara atau isu, dan digarap dengan penuh teliti supaya apa yang diterjemahkan dalam penulisan beliau mempunyai fakta yang tepat.

Walaupun demikian novel hasil garapan beliau tetap mengandungi unsur cinta, kasih sayang dan berpesan - pesan kepada kebenaran dan insaf kepada ketentuan Illahi.


Kepada Kak Lina, semoga sukses dalam DUA BIDANG - Penulisan dan Chef.

1 comment:

Unknown said...

kak lina, seorang novelis yg bagus dan tidak sombong. beberapakali berjumpa dgnnya d bengkel. dari situ saya dapat melihat wataknya.