Friday, November 10, 2006

TANDAS AWAM

Selepas aku bangkitkan isu KAHAK @ BERKAHAK, ramai teman - teman sepejabat yang memberikan maklumbalas yang begitu memberangsangkan, walaupun isu itu kedengaran menggelikan, memualkan dan rasa macam nak muntah, sekurang - kurangnya, ada beberapa orang teman sepejabat yang sudah mula berubah sikap mereka, sekarang sudah mula memahami akan perasaan insan lain yang sedang bertugas, cuba bayangkan, sudahlah bahagian pantry agak terbuka, ada sinki disitu, kalau berludah pun boleh dengar dengan jelas, inikan pula bila seseorang itu BERKAHAK, meja makan pula disebelah, tentu mengganggu perasaan dan selera mereka yang sedang menjamu makan atau minum.


Jadi bagi sesiapa yang masih belum faham dengan perasaan insan lain, khususnya dipejabat, kalau nak BERKAHAK tu, masuk dulu kedalam tandas, tutup pintu tandas, dan buanglah KAHAK anda, insan lain dan teman sepejabat pasti akan menghargai perbuatan anda.



Kali ini, aku sekali lagi membawakan isu yang tidak pernah selesai, iaitu penggunaan TANDAS, khususnya TANDAS AWAM, aku percaya, Kerajaan telah membelanjakan atau kata kasarnya - MENGHABISKAN WANG RAKYAT, semata - mata untuk mendidik rakyat supaya bijak menggunakan kemudahan awam ini.

Entah berapa juta dibelanjakan untuk berkempen, merayu, dan mendidik rakyat.

Pendapatku mudah sahaja, "susah sangatkah nak bersihkan tandas, selepas digunakan ?".


Bukannya kita terpaksa "bersihkan najis orang lain". Apa yang perlu dilakukan adalah, selepas selesai "hajat" kita, basuh apa yang perlu, tarik "flush" !. SELESAI.

Bak kata beberapa orang teman yang begitu marah dan kecewa dengan keadaan tandas awam khususnya: "susah sangat ke ?", "yang aku tak faham, macam mana diorang bxxxk, bersepah kiri kanan, lubang tandas tu kan besar, apa ... diorang b...k sambil bersandar kat dinding ke ?" ... "kalau kat rumah tau pulak jaga kebersihan tandas" ! dan berbagai komen dan kemarahan yang diluahkan.

2 comments:

kakZ said...

buruk benor bila membayangkan apa ... diorang b...k sambil bersandar kat dinding ke ?" ... :D

zalisa maz said...

kali kedua saya baca cerita tandas di dua tmpt berlainan hari ini. huhuhu