Wednesday, November 18, 2009

AMUK. Siri (1)


Kerja Bertemu Duga.


Yang pasti aku sudah malas mengira. Memang menyakitkan ! Tapi sebagai rujukan sahaja. Inilah temuduga yang ke 161. Dalam tempoh 20 bulan. Hari ini aku pergi untuk temuduga di sebuah pasaraya terbesar di Shah Alam.


Bila ditanya oleh penemuduga, jawatan yang aku ingin pohon. Aku menjawab dengan serius. "Penjaga stor." Cik adik manis yang menemuduga aku agak tergamam seketika. "Tapi, berdasarkan resume yang ditulis disini, encik menyatakan bahawa encik mempunyai pengalaman selama hampir 20 tahun dalam bidang perkapalan ... tidakkah rugi andainya encik bertugas dibahagian stor ... sedangkan encik boleh mengaplikasikan pengalaman encik ditempat atau syarikat yang menawarkan bidang yang sama?" Berkerut dahi Cik adik itu.


"Baginilah Cik, yang penting saya mendapat kerja disini, saya tidak kisah, yang penting saya mendapat kerja bagi menyara keluarga saya, saya mohon SIMPATI dari Cik." Aku terus merayu.


Cik adik terus membalas "Tapi gaji sebagai penjaga stor tidak banyak ... tidak sampai RM900 ..."


Aku terus memintas "Itu tidak penting ... saya PERLUKAN kerja ... bila saya boleh memulakan tugas saya?"


Cik adik membalas "InsyaAllah, pihak kami akan berbincang dengan pihak pengurusan terlebih dahulu ... dan saya akan maklumkan hasilnya".


Aku sekadar mengangguk lesu ...