Monday, November 23, 2009

Dalam Pelabuhan Klang


20 jam !


Ada yang sudah terlentuk diatas kerusi panjang. Ada yang merokok, berkepul - kepul asap memenuhi ruang menunggu. Ada yang asyik ber-sms. Begitulah keadaan beberapa orang sahabat yang sedang melaksanakan tugasan untuk mengeksport kontena.


Yang pasti, semuanya belum ada pengalaman langsung dalam urusan import dan eksport serta pengisytiharan dagangan. Hingga mereka 'buta' langsung tentang apa yang mereka perlu lakukan dalam kawasan pelabuhan.


Dan yang paling menarik. Sewaktu aku berada didalam kawasan pelabuhan itu. Ada satu sms yang membuatkan aku berasa perlu untuk memaklumkan sesuatu disini.


Buat waktu ini. Disaat dan ketika ini. Aku sedang berada di Klang. Dan sedang menjalankan tugasan sementara (bukan 'part time') tetapi sekadar membantu sahabat yang hendak mengeksport barangan ke luar negara. Aku diberikan upah untuk menunjuk ajar beberapa orang yang tidak tahu langsung tatacara untuk menjalankan tugasan didalam kawasan pelabuhan.


Tiba - tiba sahaja, aku merasa hiba bila mengenangkan sudah hampir 2 tahun aku tidak bekerja dan langsung tidak menjejakkan kaki kedalam kawasan pelabuhan. Satu ketika dahulu, aku pernah makan, minum dan tidur dalam kawasan pelabuhan. Malah, masa aku lebih banyak dalam kawasan pelabuhan dan dalam kapal berbanding dalam rumah sendiri.


Tiba - tiba seorang gadis yang turut serta dalam tugasan itu bertanya kepada aku "Bang, macam mana abang boleh buat kerja begini ... selama hampir 20 tahun ... sedangkan saya hendak menunggu selama 20 jam pun terasa bagai hendak tercabut nyawa!"


Aku hanya tersenyum.


# Dalam hati aku cuma berkata "gadis secantik awak rasanya tidak perlu berada dalam kawasan pelabuhan."

No comments: