Sunday, November 01, 2009

GEMPA BLOG !


Berubah bila berpindah.


Atas pelbagai sebab manusia boleh berubah. Dan atas pelbagai alasan manusia boleh berpindah. Yang penting, atas nasihat dari seorang 'alim. Kita kena ingat tujuan dan matlamat kita hidup diatas muka bumi ini.


Jika disebabkan oleh harta benda, anak isteri, keluarga, perasaan, ikut kata orang, maka tujuan berubah itu tidak akan ke mana - mana. Tetapi, sekiranya perubahan itu adalah kerana Allah, insyaAllah amalan itu akan dipersembahkan kehadapan Allah di alam akhirat kelak.


Bukan sahaja aku akan berubah dan berpindah. Malahan, Blog Abang Long juga akan mengalami proses perpindahan dan perubahan. Banyak perubahan akan dilakukan terhadap blog ini. Dan yang pasti, blog ini akan dijadikan lebih eksklusif.


Hari ini aku berada diperingkat paling bawah dalam kehidupan. Namun, aku bersyukur kerana aku masih ada kekuatan anugerah Allah. Kepada insan yang masih muda, carilah, galilah, koreklah, timbalah sebanyak mungkin ilmu dalam Islam. Kelak satu ketika, anda akan dapat bertahan walau digegar dengan gempa bumi yang bakal meranapkan sebuah kehidupan.


Berdakwahlah dengan cara paling berhikmah. Bertepatan dengan luahan seorang tua "Bercermatlah sewaktu menarik rambut dalam tepung, rambut tidak putus, tepung tidak berterabur." Dan, janganlah menegur seseorang seperti dalam iklan - SECUKUP RASA !

No comments: