Saturday, August 16, 2008

Bicara Bisnes Yang Tiada Bicara.


Tidak mahu ianya berlaku, tetapi telah berlaku, aku berteleku.


Aku mengurut belakang badan ibu ku. Berselang dengan ayah ku. Ibu ada asthma. Ayah menghidap paru - paru kronik. Ibu termengah - mengah untuk bernafas. Ayah kelihatan mencungap - cungap.

Ini sahaja daya aku. Mengurut dan terus mengurut. Baru dua hari lepas, adik - adikku membawa ibu ke hospital untuk mendapatkan rawatan kecemasan. Waktu itu, aku sahaja yang tidak ada di kampong.

Sewaktu mengurut itulah. Aku terima panggilan dari rumah di Pelabuhan Klang. Aku sengaja membiarkan telefon bimbitku berbunyi hingga tamat lagu. Ibuku bertanya "awat hang tak angkat tadi?"

Aku menjawab berbasa - basi. "Telefon bimbit ni rosak, cuma boleh sms je".

Lalu aku memohon keizinan untuk menggunakan telefon di rumah orang tua ku. "Uzair, kenapa telefon abah?"

"Abah, peti sejuk bau macam benda terbakar" anakku terus menjawab sambil memberikan maklumat yang penting.

Aku terus sahaja memberikan arahan "sekarang pergi tutup suis, dan jangan buat apa - apa".

Aku meletakkan telefon. Beberapa minit kemudian, aku mendail semula nombor telefon rumahku. Dan panggilan dijawab oleh anak ku sekali lagi. "Uzair, dah tutup suis peti ais?" Aku terus sahaja bertanya. "Sudah, Jai rasa peti ais kita terbakar" anakku menjawab dalam nada bimbang.

Setelah lewat petang, lebih kurang jam 6. Aku menghubungi isteri ku yang baru pulang dari mengajar. Aku bertanya tentang kedudukan peti sejuk di rumah. Isteri aku mengesahkan tentang bau yang berlegar dalam rumah ku adalah disebabkan oleh kebocoran gas pada peti sejuk.

Setelah meletakkan telefon.

Aku terus terdiam. Aku terus terduduk. Aku tidak dapat bercakap. Aku tidak dapat berfikir lagi. Aku hilang semangat. Aku pasrah. Yang pasti, gugur lagi air mata ku.

Aku masuk kedalam bilik air. Aku terus sahaja menangis.

Kepada pengunjung blog ini. Aku tidak menulis dalam keadaan emosional keterlaluan. Aku bukan menangis tidak bersebab. Cuma, aku rasa sebak, disebabkan aku adalah manusia yang dilahirkan normal dan mempunyai perasaan.

Begitu hebat ujian dari Allah. Dan kini, yang pasti. Aku sudah tidak mampu lagi berhadapan dengan ujian dari NYA.

Aku serahkan segala - galanya kepada Allah. Aku pasrah.

AH ! Takkan peti sejuk rosak pun engkau menangis ?

Bukan kerana peti sejuk rosak aku menangis. Aku menangis kerana, dengan peti sejuk itulah, dan itulah satu - satunya peti sejuk yang aku ada. Aku menjalankan bisnes aku, menyara kehidupan dan "MENGHIDUPKAN NYAWA ANAK - ANAK KU !!!"

Namun aku pasrah. Allah MAHA mengetahui segala - galanya.

"YA ALLAH, aku bermohon kepada MU. Cukuplah, cukuplah engkau berikan ujian dan dugaan kepadaku... AKU TEWAS!"

No comments: