Monday, September 24, 2007

Tazkirah Universiti Ramadhan (9)


Satu daripada perkara yang semakin lama, semakin menjadi budaya dinegara kita adalah berbuka dihotel. Ada yang berbuka dengan suami isteri, kawan, teman dan ada yang secara berkumpulan.


Terus - terang, walau hebat bagaimana sekalipun promosi berbuka dihotel. Aku tetap tidak akan kesana. Perkiraan aku mudah sahaja. Harga promosi paling murah (yang sempat aku pantau ialah RM45++). Bayangkan, dengan nilai sebegitu, aku mampu menyediakan bahan mentah untuk berbuka bagi aku sekeluarga selama 2 minggu.


Tetapi (ada juga tetapi). Seandainya ada yang berhasrat untuk belanja. Yang pasti aku 'tidak menolak rezeki'. Maka itulah yang berlaku dan akan berlaku didalam bulan ramadhan ini - InsyaAllah. Sepanjang bulan ramadhan ini, aku telah mendapat 3 undangan untuk majlis berbuka puasa dihotel. Yang pertama telahpun selesai, dimana syarikat tempat aku berkerja telah mengadakan majlis berbuka puasa dan penyampaian wang hari raya untuk anak - anak yatim dan ibu tunggal. Alhamdulillah.


Tetapi, seandainya aku diberikan limpahan rezeki yang lebih, InsyaAllah. Aku juga berhasrat untuk mengadakan majlis berbuka puasa. Bukan dihotel yang serba mewah, tetapi dirumah aku sendiri. Terlalu banyak yang boleh dibuat, sementelahan kita dapat menjimatkan wang sewa dewan makan. Yang penting semua tetamu dapat menikmati makanan yang banyak dan pelbagai program yang lain dapat dilaksanakan. Yang penting, usaha kita diredhai-Nya.


Selepas berbuka, bolehlah beramai - ramai mengerjakan solat secara berjemaah.

No comments: