Wednesday, September 26, 2007

Tazkirah Universiti Ramadhan (11)


MEROKOK menyebabkan 'angin satu badan !'


Kejadian berlaku disatu simpang. Aku memberhentikan kereta. Sambil menunggu lampu isyarat bertukar hijau. Aku menoleh ke kanan. Aku terpandang seorang remaja lelaki (dibahagian dalam van, dibahagian penumpang). Sedang merokok. Wajah dan rupa parasnya, memang seorang melayu. Tiba - tiba sahaja, dia memandang aku seperti orang sedang marah. Tiba - tiba sahaja dia berkata "apa pandang - pandang, suka hati akulah, nak puasa ke tidak !".


Hatiku lantas berkata "eh, mamat seekor ni, aku tak cakap apa pun, tiba - tiba dia naik angin, gila apa ?"


Bila lampu isyarat bertukar hijau, tiba - tiba sahaja dia memecut. Dan aku terus membawa kereta. Tiba - tiba sahaja si mamat ini, memberhentikan van yang dipandu oleh rakannya. Dia menahan kereta aku. Aku lantas memberhentikan kereta. Dan si mamat ini menerkam kearah aku, dan terus menyumpah seranah "hoi babi, apa, engkau ingat engkau tu alim sangat ke ?"


Aku terus bertanya "adik, apa masalahnya ni ?"


Si mamat gila ini, bagai orang yang sudah hilang pedoman terus sahaja memaki aku "eh, sial, kalau engkau nak puasa, jangan berlagak lah !"


Tiba - tiba sahaja si mamat gila ini berhenti bercakap. Aku kehairanan. Rupa - rupanya baru si mamat gila ini menyedari, aku bukan keseorangan. Dimana saudara - mara aku telah berada disekeliling kereta aku. Kami sebenarnya sedang berkonvoi dari Serdang untuk pulang ke Pelabuhan Klang. Mungkin kerana menyedari, yang beliau tidak akan mampu untuk berhadapan dengan kumpulan aku yang seramai 20 orang (semuanya lelaki).


Tiba - tiba sahaja si mamat gila ini berlalu pergi, kearah van yang dinaikinya. Dan van itu terus memecut pergi.


Adik aku terus bertanya, "kenapa bang ?"


"Entah, abang pun tak tahu kenapa, tiba - tiba si mamat gila tu naik angin, mungkin sebab dia perasan yang abang asyik merenung dia sedang merokok dalam van".


Saudara - mara aku terus ketawa. Aku hanya menggelengkan kepala. Hai, sudah nasib badan, bulan puasa ni - aku kena maki !.

6 comments:

mama ranggie said...

abg long,
mamat tu ado penyakit gak nyer lah..sebbaik bulan posa,kalo x dah lame mamat tu kena...

Abang Long said...

mama ranggie, rasanya, kalau dia berhadapan dengan abang long - 'one by one' pun, boleh jadi dia tumbang... hehehehe

Serunai Faqir aka SF said...

insyallah doakan saya.
:)
Saya tahu abg long akan jadi org pertama yg membelinya bukan?

Anonymous said...

Bulan ramadhan ni... jangan ingat 'semuanya' kena ikat! Hahaha!
~kangaq

pB said...

Masyaallah ....

dia tahu dia salah , sebab tu dia terasa ....

Abang Long said...

serunai faqir, inilah contoh sahabat sejati ....heheheh

kangaq, jaman ni patut kena pakai gari, bukan pakai tali.

pb, waktu tu, kesabaran abang long memang cukup tinggi ...hehehe ...kalau tidak pasti ada yang kena 'penampar jepun' ...