Monday, August 13, 2007

UJIAN JANTUNG


Seperti yang telah ditetapkan oleh Doktor panel. Maka aku pun melangkah pergi ke Seri Kota Medical Centre, keseorangan dan dengan penuh debaran.


Berbekalkan surat jaminan dari syarikat, memudahkan urusan untuk bertemu dengan doktor pakar.




Satu persatu diuji, dari pengambilan contoh darah, tekanan darah. Dan seterusnya berpindah kebilik yang lebih canggih. Seluruh tubuhku ditampal dengan alat pengesan jantung, penuh berselirat dan keliling pinggang.

Setelah alat itu dipasang, aku diberikan beberapa tips, bagaimana aku perlu lakukan, diatas lantai (maaf aku terlupa nama mesin tersebut). Dimana sewaktu mesin bergerak dalam kelajuan yang perlahan, dan mesin tersebut akan bergerak lebih laju dan akan mencapai kelajuan maksimum.

Diwaktu itu, aku teringat satu siri popular di awal tahun 70'an dahulu, iaitu siri - Six Million Dollar Man. Bagaimana mesin tersebut akan bergerak perlahan dan akhirnya akan bergerak pantas, untuk menguji kepantasan dan seterusnya untuk menguji denyutan jantung.

Setiap 3 minit, kepantasan pergerakan mesin akan ditambah, ini menyebabkan aku hampir - hampir terjatuh. Tapi tanganku masih berpegang kuat pada alat atau kayu pengadang. Hingga ke satu masa, aku sudah tidak mampu bertahan, dadaku berombak laju, denyut jantungku terasa hampir pecah, pandanganku kabur.

Melihat keadaanku yang sudah tidak stabil itu, dua orang jururawat yang sentiasa berdiri disisiku, terus memaut dan memapah tubuhku. Lalu diangkat dan diletakkan diatas katil. Seorang Doktor terus memeriksa keadaan jantungku selama beberapa minit.

Waktu itu, pandanganku kelam, aku terasa seluruh tubuhku menggigil, dan terasa sesak nafas. Monitor mesin berbunyi dengan agak kuat.

Hampir 1/2 jam kemudian, barulah keadaan ku kembali normal. Namun jari - jemariku masih menggeletar, mungkin kerana suhu bilik yang agak sejuk.

Setelah itu, aku kembali ke bilik yang pertama, namun jalanku masih belum stabil sepenuhnya.

Setelah Doktor pakar itu habis meneliti setiap laporan, maka aku diberikan ceramah pendek. Baaimana untuk menangani stress, apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan, apa yang boleh dimakan dan tidak boleh dimakan dan sebagainya.

Yang penting adalah soalah terakhir yang aku berikan kepada Doktor tersebut.

"Doktor, adakah saya mengidap sakit jantung ?"

Dengan tersenyum dan penuh diplomasi Doktor menyatakan "TIDAK".

2 comments:

Jie said...

Thn lepas sy dah buat full medical check up abg long... tak ada masalah serius la.

Abang Long said...

jie, syukur alhamdulillah. Yang penting KESIHTAN perlu dijaga.