Monday, March 29, 2010

KTM 3030


KTM oh KTM !


Sudah lama diperkatakan oleh rakyat Malaysia dan juga oleh pelancong. Sudah lama ditertawakan dan diperkatakan secara sinis oleh orang ramai dan juga pengguna perkhidmatan KTM. Namun, perkhidmatan KTM 'begitu - begitu' juga. Seolah - olah tidak kelihatan perubahan sikap yang ditunjukkan oleh kakitangan KTM.


Dari dahulu, perkatan KTM seolah - olah sudah sinonim dengan KERETAPI TAKTENTU MASA !


Memang sungguh malang dan memalukan KTM khasnya dan negara Malaysia amnya. Pada hari Sabtu, 27 hb March 2010, yang lalu. Aku menaiki tren dari Stesen KTM Komuter Sentul. Aku dan temanku bergegas membeli tiket untuk ke Shah Alam. Malangnya kami diberitahu oleh pemandu komuter, dimana tren mengalami kerosakan. Dan tidak dapat digunakan.


Maka, kami pun menunggu tren yang berikutnya. Setelah tren baru tiba, kami masih tidak dibenarkan untuk menaiki tren tersebut. Ini bermakna telah 3 buah tren tiba, dan semuanya dilaporkan rosak.


Semua penumpang tertunggu - tunggu, TERTANYA - TANYA, termenung, termangu dan tidak keruan. Seluruh penumpang benar - benar RESAH menunggu.


Kami hanya melihat petugas komuter bekerja untuk menghidupkan komuter yang mati.


Seorang dua pekerja komuter berulang alik kehulu kehilir. Hinggakan kami terfikir, bagaimana TIDAK EFFISEN nya KTM. Komuter yang begitu panjang, petugas tidak dibekalkan dengan alat komunikasi @ walkie talkie. Hanya memberikan isyarat tangan dari jauh.


Dan perkara yang sama berulang. KTM seolah - olah TIDAK TAHU dan TIDAK PEDULI tentang satu perkara paling utama. Apabila berlaku sesuatu perkara diluar jangka, pihak KTM tidak tahu mengambil INISIATIF untuk memaklumkan sesuatu untuk penumpang dan pelanggan mereka.


Selama 1 jam kami menunggu, TIDAK SEORANG PUN kakitangan KTM yang mengambil sikap untuk menyantuni penumpang yang sedang resah menunggu !


Selama 1 jam menanti, TIDAK ADA SEBARANG PENGUMUMAN yang dibuat melalui pembesar suara, memaklumkan apa yang terjadi. Supaya penumpang boleh mengambil tindakan bersesuaian.


Kelihatan beberapa orang pelancong yang tidak berpuas hati dengan perkhidmatan yang diberikan oleh KTM. Apabila seorang pelancong asing bertanya kepada kakitangan yang bertugas, aku hanya mendengar staff KTM menjawab dengan bersahaja "we have problem, so you wait for a while." Dan pelancong ini berlalu dengan wajah kecewa yang teramat sangat sambil menggelengkan kepala.


Adakah pihak KTM tidak pernah belajar dari sejarah ?


Malah, tidak keterlaluan apabila masyarakat sering memperkatakan bahawa "Setiap kali musim perayaan, KTM pasti akan bermasalah, datang dan bertolak tidak ikut waktu, gerabak tidak cukup, tren tergelincir, tempat duduk penumpang bertindih dan sebagainya."


Ini tidak termasuk lagi dengan makanan dan minuman yang dijual didalam Koc Buffet, yang terkenal dengan harganya yang TIDAK MASUK AKAL !


Lalu sahabat aku meluahkan pertanyaan "Agaknya, bilakah perkhidmatan KTM akan menjadi secanggih MRT di Singapura atau Bullet Train di Jepun ?"


Aku menjawab dengan bersahaja "Tahun 3030!"

3 comments:

m.q said...

dh lama xnaik komuter
hanya naik sethn sekali sja..tu pun sbb nak pi pesta buku
heheheheh

nza said...

MELAYU xpernah belajar dr kesilapan(w.pn bkn semua). Kalu ditegur mudah melenting...xditegur, buat dek jerr....

Mak Su said...

mmg sesuatu yg merugikan.... they better do something.