Thursday, March 18, 2010

BERJUNUB dan BERSUCI.


MANDI WAJIB.


Dahulu, Aku ada mendengar tentang kisah ada orang Islam yang tidak tahu tentang BAB MANDI WAJIB. Aku menyangka mereka ini terdiri dari golongan remaja yang tidak faham atau tidak tahu mengenai bab bersuci.


Kini, aku berhadapan dengan realiti. Bukan golongan remaja sahaja yang tidak tahu tentang bab bersuci, khususnya bab MANDI WAJIB. Tetapi, aku telah bertemu dengan beberapa orang lelaki yang berusia 50' an dan 60'an yang langsung tidak tahu tentang bab atau perkara MANDI WAJIB.


Aku terkedu tidak tahu untuk berkata apa - apa. Bayangkan selama 50 atau 60 tahun mereka ini melakukan amal ibadah, khususnya solat dalam keadaan mereka ini BERHADAS BESAR !


Malahan, lebih teruk dari itu. Aku bertemu dengan seorang lelaki yang berkata "Saya ingat, kalau seseorang itu mengeluarkan air mani dengan tangan (melancap) sahaja yang kena mandi wajib."


Kepada para muslimin dan muslimat. Ini perkara serius. Perkara penting dalam kehidupan sebagai seorang muslim. Cuba kita tanya pasangan kita, adakah mereka tahu tentang bab MANDI WAJIB ?


Jangan malu untuk bertanya atau memberikan bimbingan kepada yang memerlukan. Ibu dan ayah memainkan peranan utama dalam hal ini. Tidak perlu malu, untuk bertanya kepada anak - anak.


Lebih jauh dari itu. Dalam perkara seperti ini. Aku terfikir. Inilah pentingnya PELAJARAN AGAMA. Inilah pentingnya pergi ke Surau, ke Masjid dan ke majlis - majlis ilmu.


Bak kata seorang teman "janganlah bila ada kematian dalam keluarga, barulah hendak pergi ke masjid dan mencari tok imam atau ustaz."


Renug - renungkanlah.

2 comments:

zino said...

patut direnungkan..kenapa keadan itu berlaku..

Mak Su said...

malu bertanya, sesat jalan.... :(