Tuesday, September 29, 2009

asal jumpa BATANG BURUK ...


Namanya BATANG BURUK.


Setelah lemang, ketupat pulut, rendang, lodeh, dan segala makanan berlemak terpaksa diketepikan dek faktor yang tidak dapat dielakkan. Tiba - tiba sahaja, entah angin puting beliung mana yang melanda, entah hujan ribut taufan mana yang menimpa. Tiba - tiba aku 'terjatuh cinta' dengan kuih BATANG BURUK.


Sebelum proses 'jatuh cinta' ini berlaku. Aku hampir - hampir terpaksa dan memaksa diriku untuk berkurung dalam bilik. Akibat tidak mampu untuk melihat aksi menggoda dan menggiurkan, rakan sahabat dan sanak saudara yang dengan ghairahnya menjamah segala kuih muih yang dihidangkan.


Akhirnya mata aku tertancap kearah BATANG BURUK. Setelah aku selidik segala asal keturunan dan isi tubuh badannya. Aku dapati itulah makanan yang InsyaAllah, boleh, mampu dan berupaya untuk melunturkan nafsu dan keinginanku kepada kuih raya.


Akhirnya, BATANG BURUK menjadi sasaran aku yang tidak ada kompromi. Biarlah apa orang lain nak kata.


Kali ini aku akan terjah ke seberapa banyak blog rakan, sahabat dan saudara. Untuk bertanya cuma satu sahaja soalan, dan ini bukannya TAG RAYA. Tetapi sekadar sebuah soalan untuk memeriahkan dunia blog bersempena LEBARAN 09.


Soalannya berbunyi: APAKAH KUIH ATAU JUADAH YANG PALING DISUKAI SETIAP LEBARAN ?


Dan setiap jawapan yang aku perolehi akan disiarkan didalam blog ini.


Nantikan kehadiran Abang Long ke blog ANDA ... :)


Jawapan dari teman penulis blog: (akan bertambah dari semasa ke semasa):-


Tie - TART NENAS.
Achik - nasi impit dgn lodeh & sambal udang.
yginsaf4 - rendang daging.
Farah Aminuddin - sate ayam dengan kuah kacang
Mak Su - cornflakes bersalut madu.
Masy - lemang.
Zara Aluwi - ketupat dan rendang Negeri Sembilan bersama air nescafe pekat.
nza - satey dgn kuah kacang
Neeza Shahril - tart nenas
xiinam - Nasi lontong, ayam kampong,
kuah lodeh dan kuah kacang
rudy bluehikari -
nasi impit dan satay (ayam) goreng emak
aNIe - ketupat rendang dengan sambal bilis
fusarium solani - ketupat dan kuah kacang
Kak Zue - daging goreng satay
ILA - Popia berinti udang

kuIna LadyInRed - bahulu
Kakna - sultana.
kirana - batang buruk
AiNeRzA - ketupat palas dan rendang
atie - rendang maman