Friday, July 15, 2011

Suntikan Semangat V Suntikan Maut !


SUNTIKAN MAUT.


5 hari menderita, aku benar - benar keresahan, jiwa berkocak, dada berdebar dan akhirnya aku tumbang gara - gara suntikan bertalu talu.


Aku bertanya dengan sepenuh perasaan merayu "Doktor, tidak adakah cara selain dari melakukan suntikan?" Doktor hanya tersenyum. "Kalau Encik hendak sembuh, ini sahaja caranya..."


Pembantu perubatan (lelaki) pula langsung tidak menunjukkan tahap profesionalisma mereka. Mereka hanya mahu 'Cepat, Cekap dan Cabut.'


Setiap tusukan jarum suntikan sememangnya mengerikan ! Namun aku terpaksa menghadapinya dengan lelehan air mata lelaki.


Aku menghidap penyakit kulit. Tiba - tiba sahaja menyerang dari bibir dan seterusnya merebak ke hampir seluruh badan. Warna oren dan merah. Kulit menjadi tebal. Merengsakan ! Dibahagian lengan, siku, celah kelangkang, bawah lutut dan betis.


Penyakit ini mempunyai tahap, ada ketikanya ia naik menjadi tebal dan merah, dan ada ketikanya ia menjadi surut dan rata.


Ini adalah kali kedua, aku menghadapi pengalaman dimana hampir beberapa orang Doktor tidak dapat memberikan diagnos yang tepat. Semuanya hanya mengesyaki dan banyak berteori.


Ada yang mengesyaki berpunca dari ubatan gastrik dos tinggi yang aku ambil - ZENPRO Omeprazole 20mg. Dan ada yang meminta supaya aku ingat balik (recall) apakah yang aku makan selama 2 minggu kebelakangan ini yang berkemungkinan menjadi penyebab penyakit ini. Aku terpaksa meminta bantuan dari isteri, anak, mertua dan adik ipar. Namun, kesemua kenyataan yang diambil langsung tidak menepati ramalan. Berkemungkinan aku allergic kepada makanan yang diambil, khususnya makanan laut. Seingat aku, sudah hampir 5 tahun aku tidak menjamah makanan laut.


Seminggu sebelum itu, aku juga telah ditahan didalam wad 8B, katil nombor 10. Akibat dari sakit gastrik dan cirit - birit keterlaluan. Disinilah puncanya aku diberikan ubatan gastrik dalam kadar dos yang lebih tinggi.


Yang agak membimbangkan aku ialah. Aku telah berkali - kali bertanya kepada para doktor yang bertugas. Bagaimanakah keadaan darah aku. Dan para doktor menyatakan bahawa darah aku adalah normal, cuma terdapat sedikit jangkitan kuman tetapi tidak membimbangkan.


Akhirnya, beberapa orang Doktor (termasuk MO) telah memberikan syor agar kes aku dirujuk kepada Pakar Kulit di bahagian - DERMATOLOGY, HTAR.


Kini, sekali lagi tubuh aku terpaksa melalui ujian, tekanan, dan diperlakukan sehingga LUNYAI !


Ada saudara yang mengesyorkan supaya pergi bertemu dan berubat cara tradisional. Namun dengan tegas aku nyatakan "Cukup, selama 3 tahun aku menderita dengan penyakit yang tidak dapat dikenalpasti, aku menghadapi kesukaran untuk bernafas, tubuh aku diuji semahu - mahunya oleh pelbagai PAKAR, tubuh aku ditekan dengan - biji lada hitam, duri landak, kayu jati dan sebagainya."


Duit Habis, Badan Kekal Sakit !


Setiap kali anak - anakku datang melawat, mereka hanya berdiri dibirai katil. Kami langsung tidak bersentuhan. Walaupun para doktor menyatakan bahawa penyakit ini tidak berjangkit. Namun, sebagai kanak - kanak, mereka memandang dengan perasaan cemas dan berbaur ngeri.


Setiap malam, jam 8. Aku dilanda kebimbangan. Kerana waktu itulah aku akan disuntik cecair yang boleh aku gelar sebagai SUNTIKAN MAUT. Kerana sewaktu cecair itu masuk dan meresap kedalam pembuluh darah, aku terasa bagaikan renjatan elektrik.


Dan sepanjang cecair itu masuk dan menyelinap kedalam tubuh aku. Aku akan 'ghaib' dan aku terasa bagaikan - BERJALAN DI ALAM ROH !


# Ubatan ini berada dalam genggaman aku: PREDNISOLONE, PIRITON & HISTAC 150.

***** kepada yang menerima emel, dan membaca entri ini, aku merayu, tolong doakan kesihatan aku, dan untuk makluman, hari ini - Jumaat, ada temuduga disebuah syarikat iklan dan percetakan milik saudagar Cina. *****


Papan Kenyataan - ZURAH'S SHOPPE: Produk DADIH telah mula memasuki sekolah - sekolah.


1 comment:

saripah bakar said...

moga segera sembuh dan kekal sihat... amin