Saturday, July 09, 2011

Hidup di padang pasir.


Bukan 3 hari, bukan 3 bulan tapi sudah 3 tahun !


Seingat aku, ujian pertama berlaku sekitar bulan Mac 2007. Diwaktu itu aku sedang menunggang motor untuk pulang kerumah, sekitar jam 11 malam. Tiba - tiba sahaja jantung aku berdebar - debar dan debaran itu semakin kuat. Aku tidak keruan, terus sahaja berhenti disebuah klinik panel berdekatan yang dibuka 24 jam.


Nasib baik tiada pesakit lain. Sejurus berdaftar, aku terus sahaja masuk kedalam bilik untuk bertemu doktor. Pemerikasaan dilakukan dengan cermat dan terperinci. Aku lantas diberikan satu dos suntikan penenang. Doktor menasihatkan supaya aku bertenang.


Aku terus melupakan kisah itu.


Setahun berlalu, hidup aku dan keluarga begitu riang tanpa sebarang masalah. Tidak mewah, tetapi mampu memiliki apa yang kami ingini.


Januari 2008. Bermulalah episod hitam dalam hidup aku dan keluarga. Sewaktu sedang bekerja, aku rasakan getaran jantung aku tidak stabil, jari jemari terasa kebas. Pernafasan aku terasa tersekat. Aku hampir rebah, namun beberapa orang teman sekerja sempat membantu aku. Aku terus dibawa ke klinik, namun pihak klinik mengarahkan supaya aku dibawa ke hospital.


Dan bermulalah episod aku berulang alik antara -rumah - klinik - hospital - wad kecemasan. Rekod yang tercatit, aku berulang sebanyak 28 kali dalam tempoh 3 tahun. Setiap kali masuk wad, pihak hospital akan mengambil darah dan memasukkan air (drip). Paling minima 2 suntikan setiap sessi kemasukan.


Dan akhirnya, keputusan dari pihak hospital ialah. Aku disarankan supaya menghadiri sessi rawatan psikologi. Atau dengan lain perkataan, aku perlu masuk Kelas Sakit Jiwa. Kerana pihak hospital tidak dapat mengetahui atau mengesan apakah penyakit sebenar yang aku alami.


Dalam tempoh itu. Aku juga pergi berubat dengan segala rawatan lain. Berubat dengan Darul Syifa', berubat dengan ustaz yang mahir dalam bahagian urat saraf, berubat rawatan sihir dan pelbagai lagi rawatan, bertemu dengan Master dalam rawatan Fengshui. Cuma aku tidak bertemu dengan bomoh Siam sahaja.


Yang pasti, setiap kali bertemu dengan rawatan sebegini, tubuhku bertambah sakit. Jari jemariku ditekan, tubuh aku dihenyak semahu - mahunya, disapu dengan pelbagai jenis minyak, ditekan dengan biji lada hitam, diurut dengan duri landak. Memang menyakitkan.


Kedua dua rawatan, aku terpaksa menahan kesakitan.


Berbalik kepada kisah aku hampir rebah dipejabat. Diwaktu itu, syarikat tempat aku bekerja sedang mengalami proses perpindahan pemilik. Mereka terpaksa memilih beberapa orang pekerja untuk meneruskan khidmat. Dan sungguh malang sekali, dalam tempoh pemilihan dan temuduga itu, aku sedang berada diatas katil dalam wad. Kata putusnya, aku antara pekerja yang diberhentikan. Walaupun dari segi congakan, berdasarkan merit, prestasi kerja dan pengalaman aku antara orang harapan syarikat.


Pada bulan Mac 2008, secara rasmi aku diberhentikan kerja, sewaktu aku sedang terlantar didalam wad ! Isteri aku yang setia hanya diam tidak berkata apa - apa. Bibirnya kering. Aku tahu dia menahan kesedihan yang teramat sangat.


Hari berlalu, bulan berlalu, minggu berlalu dan tahun bertukar angka. Aku terus muhasabah, terus bermunajat, terus merintih dihadapan tuhan. Aku rapatkan diri dengan zikir, munajat, tahajjud dan mesra dengan kitab Allah.


Memohon pertolongan dan memohon petunjuk.


3 tahun menanggung sakit dan tanpa pekerjaan. Mengharap gaji isteri sebanyak RM1,200. Memang tidak cukup langsung. Kalau mengikut tafsiran Kerajaan Negeri Selangor dibawah PAKATAN RAKYAT. Fakir dan miskin tegar adalah KELUARGA yang berpendapatan dibawah RM1,500. Tetapi sayang dan sungguh sedih dan memilukan. Beberapa kali aku pergi menagih simpati dan merayu bantuan dari perjabat ADUN. Hampa sungguh. Rayuan aku seumpama - Anjing menyalak Bukit layaknya.


Aku juga tidak berputus asa, memohon kasih simpati dari beberapa orang ulamak PAS. Namun, sayangnya, ilmu mereka terlalu tinggi. Aku diseru supaya bersabar, sedangkan aku sudah berbulan tidak punya wang, dan sewaktu bertemu mereka, aku sedang kelaparan yang teramat sangat. Sedangkan ulamak - ulamak ini begitu enak menikmati hidangan yang melimpah diatas meja. Langsung tidak terlintas untuk menjemput aku.


Beberapa orang rakan blog dan sahabat FB menasihatkan aku supaya melakukan apa sahaja yang boleh untuk mencari pendapatan. Ada yang menghulurkan sumbangan kewangan untuk aku memulakan bisnes. Aku berterima kasih. Dan bermulalah episod buat bisnes sendiri.


Aku usahakan pelbagai jenis bisnes. Aku lakukan pelbagai cara. Hingga ada ketikanya seperti tidak masuk akal. Sungguh pelik dan menghairankan. Semua bisnes (9 jenis bisnes) yang aku lakukan, satupun tidak menjadi, malah aku pula yang menanggung kerugian. Memang terasa pelik, atau mungkin sebab aku tiada asas berniaga.


Dalam tempoh 3 tahun ini. Aku tetap dan terus tekad untuk mencari pendapatan tetap. Yalah, takkan bila bisnes tak berapa lancar, aku masih menunggu. Aku perlu lakukan apa sahaja usaha. Maka, aku terus bertanya khabar, mencari ruang dan luang yang ada dengan menghantar resume ke puluhan syarikat (maaf, bukan puluhan tetapi telah melebihi ratusan). Dari sekecil - kecil syarikat hinggalah syarikat besar konglomerat.


Ada yang kelihatan peluang begitu cerah, aku menepati seluruh piawaian yang diperlukan. Tetapi disaat - saat akhir. Permohonan aku ditolak mentah - mentah dengan alasan yang langsung tidak munasabah.


Baru - baru ini, dengan kuasa Allah. Aku berkesempatan menonton rancangan Halaqah. Membawakan tajuk Sihir dan Pengubatan Islam. Aku dan isteri agak tergamam. Setiap butir perkataan ustaz kami dengar.


Apa sahaja yang diperkatakan, hampir semuanya berlaku keatas diriku ... (bab ini terpaksa dirahsiakan). Aku hilang bicara.


Sudah beberapa hari, aku mendengar tangisan halus isteri aku yang sedang berbaring lemah diatas katil.


Yang pasti, aku sudah hilang pertimbangan. Aku sudah terlalu lemah menghadapi kesemua ini. Aku hanya mampu MENANGIS ...


# Untuk makluman. Mesej ini disampaikan untuk renungan dan tindakan para sahabat yang bersimpati dengan nasib aku. Aku juga telah mengutuskan emel secara peribadi kepada beberapa orang saudara mara yang menetap di Indonesia, Arab Saudi, Singapura, Brunei dan Filipina. Permintaan ku hanyalah satu. Tolong usahakan supaya aku mendapat pekerjaan dinegeri kalian. Aku sudah putus harap untuk mencari rezeki dibumi Malaysia ini.


# Kehidupan aku amat terdesak, jika ada sesiapa yang bersimpati untuk membantu aku. Bil air dan bil elektrik telah mencecah RM300, namun aku sendiri tidak tahu bagaimana untuk melangsaikannya. Bayaran yuran tahfiz anak - anak aku, Alhamdulillah, untuk 3 bulan telah berjaya diselesaikan oleh seorang dermawan yang bersimpati.


# Jika ada sesiapa yang boleh membantu. Maka aku juga telah utuskan emel bertajuk - IKLAN ZURAH SHOPPE. Itulah bisnes yang aku telah usahakan. Disitu tertera nombor telefon bimbit dan alamat penuh dan lengkap rumah kami.


Tulisan ini adalah sebahagian sisi gelap gelumat yang melanda kami. Sesungguhnya maha berat azab yang akan ditanggung oleh mereka yang melakukan perbuatan SIHIR.

No comments: