Sunday, July 31, 2011

Melangkah Kedalam Ramadan Sebagai Fakir.


Penganggur masuk Ramadan.

Setiap umat muslimin yang diberikan hidayah oleh Allah sudah pasti merasa bersyukur yang teramat sangat apabila diberikan peluang untuk melaksanakan ibadah dibulan Ramadan. Setiap amalan diberikan ganjaran pahala yang berkali ganda, malahan ada yang tidak terhitung nilainya didunia.

Bayangkan, setiap amalan sunat yang paling kecil dan paling mudah, akan diberikan ganjaran pahala berkali ganda, menyamai amalan wajib.

Inilah dinamakan GANJARAN BERGANDA. Yang pasti, ianya tidak akan menyamai ganjaran didunia.

Tahun ini - 2011 atau bersamaan 1 Ramadan 1432. Adalah tahun ketiga aku akan melangkah masuk kedalam bulan Ramadan Al Mubarak masih dalam status sebagai seorang PENGANGGUR.

Masih dalam status keluarga miskin, manakan tidak, jika mengikut taraf dan tahap penilaian oleh kerajaan Pakatan Rakyat Selangor, jika pendapatan ISI RUMAH adalah dibawah RM1,500, maka keluarga itu adalah termasuk didalam kategori miskin tegar. Hakikatnya, pendapatan aku dan isteri hanyalah RM1,200. Isteri aku bekerja sebagai guru KAFA, jadi semua orang pasti tahu berapakah gaji mereka.

Aku memang tidak akan memohon bantuan lagi dengan mana - mana pihak, khususnya dari kerajaan negeri atau LZS. Aku sudah serik. Aku hanya memohon bantuan untuk mendapatkan kerja, tetapi rayuan aku dianggap seperti anjing menyalak bukit. Malahan aku dihina.

Dibulan Ramadan ini, aku berdoa, jika aku tidak mendapat kerja sekalipun, biarlah bisnes aku bergerak dan berupaya mendapat keuntungan seperti yang diharapkan.

Aku juga amat mengharapkan agar para sahabat dapat membantu dalam 2 perkara. Pertama, maklumkan kepada aku, jika terdapat kekosongan jawatan dimana - mana. Tetapi, biarlah munasabah. Kalau boleh, biarlah kerja itu dalam kawasan Klang, Pelabuhan Klang ataupun Shah Alam. Agak mudah untuk berulang alik rumah ketempat kerja. Kerana, kalau kerja itu di Bangi sebagai contoh, gajinya RM1,000 sudah tentu agak berat, kerana jika aku terpaksa berulang alik, sudah tentu gaji aku akan habis ditengah jalan. Perlu juga pada perkiraan logik dan kemampuan.

Keduanya, aku mengharapkan simpati dan kasih sayang para sahabat. Aku menjalankan bisnes kecil - kecilan. Dibawah nama - ZURAH'S SHOPPE. Kami sekeluarga menghasilkan sendiri dan mengedarkan - DADIH FEROZ'S.

Adalah amat diharapkan, jika ada sesiapa yang ingin mendapatkan dadih untuk sebarang majlis, harap ingat - ingatlah diri ini, kami melakukan dalam keadaan yang begitu terbatas.

Selamat Menyambut Ramadan Al Mubarak.

2 comments:

Irfa said...

Salam Ramadhan Abang Long

kat klia ni ada keje tapi rasanya gaji mmg tak berbaloi utk abang long ulang alik..sbb tu saya x berani nak offer.

NzA said...

InsyaAllah, di bln yg mulia ini semoga Allah murahkan rezeki abg long skluarga....