Wednesday, January 23, 2008

Macam - macam kisah (35)

Kisah 1 - SABAR.


Usai sahaja keluar dari hospital tempohari. Aku dan isteriku telah pergi kerumah seorang ustaz yang dikenali ramai di daerah Meru, Klang. Beliau berkebolehan mengubat penyakit, mengurut dan pelbagai lagi kebolehan yang telah diperakui ramai orang.


Sebagai jalan alternatif, untuk mengubat penyakit yang aku alami kini. Maka aku tetap berusaha sedaya upaya dan semampu mungkin.


Seperti biasa, inilah pertama kali aku pergi kerumah ustaz tersebut. Aku tersesat ditengah jalan. Hampir 1 jam, masih tercari - cari diwaktu malam. Hingga akhirnya bertemu dengan seorang jemaah yang baru pulang dari solat Isyak. Dan hamba Allah ini terus sahaja memberikan tunjuk arah yang betul. Syukur Alhamdulillah, akhirnya aku sampai juga ke rumah ustaz. Jam sudah menunjukkan pukul 9.15 malam.


Bila aku sampai sahaja kerumah ustaz ini, perkarangan rumahnya telahpun penuh dengan kereta dan motor. Dalam hati aku berkata "Ya Allah, punyalah ramai"


Aku berpaling dan menghadap wajah isteriku, sambil bertanya "nak tunggu ke ?".... orang mesti ramai didalam"


Isteriku menjawab "masuk je lah, alang - alang dah sampai ... kita tunggu je ... dah nak berubat, bersabarlah"


# Kalau aku tidak menunggu disitu, mungkin esok lebih ramai lagi yang datang.




Kisah 2 - GILIRAN.



Ini adalah satu bab atau perkara yang dari dahulu lagi aku perhatikan, tiada jalan penyelesaian. Bila aku masuk sahaja kedalam rumah ustaz itu. Aku memerhatikan, terdapat seramai 20 orang didalamnya yang sedang menunggu. Dan tidak diketahui siapa yang datang paling awal. Jadi dengan bersahaja aku bertanya kepada tetamu yang ada.


"Maaf ya, siapa yang datang dulu?"


Dengan membawa maksud supaya semua orang tahu giliran masing - masing. Dan soalan aku mendapat maklumbalas yang begitu baik. Dimana, seorang demi seorang menjawab "saya datang selepas pakcik ini, dan abang tu datang selepas saya"


Tiba - tiba, masing - masing tersenyum. Kerana seolah - olah sudah tahu, bilakah giliran mereka akan tiba. Dan yang pasti, aku adalah orang terakhir.


# Aku sengaja berbuat demikian. Kerana aku tahu, terdapat segelintir manusia yang suka 'potong q'.




Kisah 3 - URUT sampai naik !



Sewaktu aku dan isteri masuk kedalam kamar perubatan. Terdapat sebuah meja, kerusi dan katil untuk pesakit. Selepas bertanya khabar dan bercakap sedikit dengan ustaz ini (ustaz ini begitu mesra dan gemar bergurau), aku terus dipersilakan untuk naik keatas katil. Aku diarahkan untuk berada didalam keadaan meniarap. Sambil mengurut ustaz ini berkata "saya akan urut saudara, dan bila dah naik baru saya perlahankan"


Secara jujur, memang aku tidak faham dengan kata - kata ustaz ini. Aku hanya membiarkan ustaz mengurut bukan sahaja di bahagian telapak kaki, tetapi keseluruh tubuh badan. Setiap tempat yang diurut memang terasa begitu sakit. Tetapi aku tetap bertahan, dan hanya mampu untuk mengucap dan berzikir.


Selesai dalam posisi meniarap. Aku diarahkan pula untuk terlentang. Dan ustaz itu terus mengurut sambil berjenaka. Tiba - tiba apabila jari - jemari ustaz ini mengurut jari kaki. Aku terus sahaja menjerit dek kesakitan yang teramat sangat, hingga aku terus terduduk. Kemudian sambil tertawa kecil, ustaz ini berkata "ok, rehatlah sekarang, nampaknya awak dah tak tahan."


# Barulah aku faham kata - kata ustaz itu "urut sampai naik."

8 comments:

mama ranggie said...

semoga abg long semakin sihat...

jgn lupa ikut nasihat doktor...

viruspadu said...

mmg ramai orang suke potong q, geram juga kadang2...

mesti sakit giler kene urut kan

harap abglong cepat sembuh yer

Ainin Naufal said...

hehehe... agaknya satu kampung dengar suara abg long tu.

Zalisa Maz @ ZN Isa said...

berubat dgn urutan boleh ketagih :D

Abang Long said...

mamaranggie, kita berusaha dan bertawakkal.

Abang Long said...

viruspadu, urut ... memang sakit tapi lepas tu rasa segar ...

Abang Long said...

Wahai Adinda Sifu Ainin Gadis Pingitan Yang Pemalu. Bukan sekampung, tapi sedunia, sebab ada entri dalam Blog ....hehehehe

Abang Long said...

Wahai Puan Sifu Zalisa, abang long tidak berapa pasti, tapi waktu diurut rasanya macam nak taubat tak nak urut lagi ...