Thursday, March 24, 2011

KARENAH PELANGGAN

Geram. Malu. Ketawa. Serba Salah.

Sketsa Pertama:

Aku dimalukan. Terasa diri ini dihina begitu teruk sekali ! Sewaktu menyerahkan sekotak HADI'S kepada seorang kaya. Memang kaya. Rumah banglo tersergam indah. Ada kereta mewah. Tetapi pemilik rumah tiada akhlak.


Aku ditengking. "Mahal nak mampus!"


Aku terus mengambil semula produk HADI'S dan terus keluar dari banglo itu. Walaupun cuba dipujuk oleh anak dan isteri pemilik banglo itu. Namun, aku juga punya maruah !



Sketsa Kedua:


Seorang pemuda rock (rock kapak) masuk kedalam kedai. Bertubuh kurus melidi. Rambut kusut masai berserabai. Hendak membeli air zam zam. "Bro, lu ada jual air zam zam ka ? Gua mau beli untuk nenek gua, dia kena strok, berapa harga sebotol?" Aku melayan pemuda itu dengan santun. Sewaktu hendak memulangkan wang lebihan. Pemuda itu berkata "Tak apa, gua sedekah." Aku tersenyum. :)



Sketsa Ketiga:


Seorang wanita masuk kedalam kedai. Aku sedikit cuak. Namun aku menyapanya dengan sopan. "Ya, Cik nak apa?" Aku memulakan sapaan dengan hormat. Wanita itu berhajat untuk membeli beberapa kotak HADI'S, dan Susu Kambing Madu.


Semua produk yang hendak dibelinya ditunjukkan dengan isyarat tangan. Aku sangka bisu. Rupanya wanita itu tidak tahu berbahasa Melayu. Cuma boleh berbahasa Inggeris. Datang dari Kemboja.


Wajahnya seperti orang Cina. Pakaiannya begitu seksi. Baju ketat. Skirt singkat. Sungguh singkat ! Tubuhnya gebu.


Aku melayannya segera mungkin. Telah masuk waktu Zohor bagi kawasan Shah Alam dan kawasan yang sewaktu dengannya. :)

1 comment:

izman said...

hati manusia siapakah mampu meramalnya