Sunday, October 10, 2010

KULIAH DHUHA bersama ???

KULIAH DHUHA bersama ???


Aku masukkan juga entri tentang perkara ini. Sekiranya untuk memeriahkan satu angka yang menjadi sebutan ramai - 10/10/2010. InsyaAllah, entri ini satu ketika kelak akan pasti menjadi gempar, akan menjadi bahan berita hangat.


Apa yang ada dengan Kuliah Dhuha ? Biasa sahaja. Kalaupun ada yang hebat, mungkin disebabkan penceramahnya seorang yang hebat. Selain dari itu ? Ada lagi. Tajuknya hebat. Selain dari itu ? Aku menjawab. Ada ! Tunggu sahaja pengumumannya.


Memang ramai yang tidak terfikir. Ya, aku sendiri pada mulanya tidak terfikir. Maklumlah, sesudah 3 tahun menjadi - PENGEMIS. Menjadi asnaf MISKIN. Menjadi seorang yang langsung tidak dipedulikan oleh masyarakat. Akhirnya aku DIKUTIP oleh seorang ulamak. Diberikan makanan dan minuman. Diberikan kerja. Diberikan perhatian sewajarnya.


Hinggalah satu ketika, sewaktu sedang memandu, membawa ulamak ini untuk pergi berceramah. Seperti kebiasaan. Aku dan Ustaz ini sering berbincang tentang pelbagai perkara. Hinggalah beberapa hari yang lalu. Kami berbincang secara serius bagaimana untuk melaksanakan satu projek besar.


KULIAH DHUHA bersama ???


Ustaz mendiamkan diri. Mendengar butir idea yang aku lontarkan. Ustaz memandang aku tanpa berkelip.


Ada pro dan ada kontranya. Yang pasti. Usaha kita, niat kita baik.


"Ok, kalau begitu Abang Long buat kertas kerja yang lengkap, kita bincang habis - habisan." Luah Ustaz kepada aku.


Aku mengangguk.


"Selepas ini, biarlah saya dapat kerja tetap ... ataupun mendapat gaji besar ... saya pun teringin nak pakai kereta besar ... anak ramai ... kasihan pada anak - anak ... "


Ustaz mengangguk.


Kuliah Dhuha bersama ???
Tajuk ?
Tempat / Lokasi ?
Tarikh ?
Waktu ?
Kawalan Keselamatan ?
Sumber Kewangan ?
Jemputan ?
Makan dan Minum ?


1,2,3,4,5,6, 7 ... perkara


Ustaz mengingatkanku "Bangun malam, solat Taubat, solat Istikharah, solat Tasbih, Istighfar dan terus memohon pimpinan dan bimbingan dari Allah."


Aku mengangguk.


2 comments:

izman said...

tak sabar menunggu apakah yg abg long usahakan itu

Abang Long said...

Izman. Tugasan ini memang berat, sungguh berat. Tapi yang pasti, projek ini memang termasuk dalam RAHSIA BESAR.